این شهاب سنگ 3/5میلیارد سال پیش مریخ را منهدم کرده بود

به گزارش سیناپرس،نتایج مطالعات جدید ستاره شناسان نشان می دهد مریخ در حدود سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون سال پیش شاهد شرایط برخورد سیارکی بود که ۶۶ میلیون سال پیش با زمین برخورد کرده و دایناسورها را منقرض کرد. شواهد یافت شده حاکی از وقوع سونامی بزرگی در مریخ پس از برخورد شهاب سنگ مزبور است.

یافته های جدید ستاره شناسان نشان دهنده برخورد یک شهاب سنگ و وقوع سونامی شدیدی در مریخ است.  بر اساس گزارش‌ های علمی مرتبط با این موضوع، وجود حفره ‌ای به عرض۱۱۰ کیلومتر را در دشت ‌های شمالی سیاره سرخ نشان می ‌دهد که این منطقه احتمالا توسط یک اقیانوس پوشیده شده بود.

از سوی دیگر دانشمندان در مطالعات متعددی، شواهدی از وجود آب در سرتاسر مریخ مشاهده می ‌کنند و برخی تئوری ها در این زمینه مطرح شده است که بر اساس آن گفته می شود  سیاره سرخ زمانی یک سیاره آبی مانند زمین بوده است.

بررسی های جدید پژوهشگران روی یک حفره مریخی با نام Pohl، نشان می دهد که این دهانه احتمالا در نتیجه برخورد سیارک عظیمی شبیه به سیارک Chicxulub به وجود آمده است که گمان می‌رود ۶۶ میلیون سال پیش در انقراض گسترده همه دایناسورهای غیر پرنده روی زمین نقش داشته است.

بر اساس موقعیت این حفره مریخی، نویسندگان پیشنهاد می ‌کنند که دهانه آن ممکن است حدود ۳میلیارد و ۴۰۰ میلیون سال پیش شکل گرفته باشد. تصور می‌ شود در آن زمان این منطقه زیر حدود ۱۲۰ متر آب بوده است، بنابراین برخورد این شهاب سنگ منجر به شکل گیری یک ابرسونامی شده است.

به گزارش سیناپرس، قبلاً گمان می رفت که یک سیارک یا دنباله دار با اقیانوسی در دشت های شمالی مریخ برخورد کرده باشد، اما این اولین بار است که یک دهانه ناشی از برخورد فوق الذکر شناسایی می شود.

شبیه ‌سازی ‌های دانشمندان نشان می‌ دهد که دهانه ‌هایی با ابعاد مشابه Pohl ناشی از یکی از موارد زیر هستند:

به گفته نویسندگان، قوی ‌ترین بمب هسته ‌ای که تا به حال آزمایش شده است، 57 مگاتن انرژی تی ان تی آزاد کرد.

به گزارش سیناپرس، شبیه‌ سازی‌ ها نشان داد که مگا سونامی حاصل از این رویداد می‌توانست امواجی به ارتفاع ۲۵۰ متر ارتفاع ایجاد کرده و تا فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری از دهانه محل برخورد برسد.  همه اینها بسیار شبیه به اتفاقاتی است که در طول برخورد شهاب سنگ موسوم به Chicxulub روی زمین اتفاق افتاد است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: forbes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا