متاستاز سرطان؛ عامل نشتی رگ های خونی

به گزارش سیناپرس، متاستاز به معنی گسترش و انتشار سلول های سرطانی به مکان هایی فراتر از محل اولیه آنها است. جلوگیری از متاستاز، یکی از اهداف اصلی تحقیقات سرطان است. اغلب سلول های تومور بدخیم از طریق نشت غیر طبیعی از رگ های خونی، متاستاز می شوند.

اکنون محققان موسسه فیزیک آمریکا، در مطالعه جدید خود به بررسی نقش هم ترازی سلول های اندوتلیال، در گسترش سرطان، پرداخته اند. اندوتلیال یا لایه درون رگی، لایه نازکی از سلول‌ ها است که درون رگ ‌های خونی و لنفاوی را می‌ پوشاند.

پژوهشگران، مدلی را توسعه داده اند که ارتباط محلی بین سلول های اندوتلیال و سلول های تومور و اثرات آن بر جهت گیری سلول های اندوتلیال را بررسی می کند. این رویکرد، شامل استفاده از سلول ‌های اندوتلیال ورید بند ناف انسان (hUVECs) و رده ‌های سلولی سرطان پستان برای شبیه ‌سازی تعاملات بین سلول های تومور و سلول های اندوتلیال است.

محققان گفته اند: نشتی رگ ‌های خونی در بافت ‌های تومور، خیلی بیشتر از بافت ‌های طبیعی است. ما به دنبال این بودیم که بفهمیم آیا سلول ‌های تومور، می ‌توانند باعث تغییر جهت سلول‌ های اندوتلیال و به هم ریختن آنها در رگ ها شوند یا خیر. سلول ‌های اندوتلیال از نوعی جهت ‌گیری تصویر آینه ‌ای به نام کایرالیته برخوردارند که باعث می شود سلول ها به جهت عقربه ‌های ساعت مایل شوند.

دانشمندان اضافه کرده اند: ما معتقدیم کایرالیته قوی سلول ‌های اندوتلیال در جهت عقربه ‌های ساعت، برای حفظ یکپارچگی رگ‌ های خونی ضروری است، اما متأسفانه، این جهت گیری می تواند تحت تاثیر سلول ‌های سرطانی، آسیب ببیند یا تضعیف شود، و این امر، خطر متاستاز را افزایش می دهد. حفظ کایرالیته طبیعی، می تواند گسترش تومور را مهار کند.

تیم تحقیقاتی دریافت، کایرالیته  hUVECها، تحت تأثیر تماس فیزیکی مستقیم با سلول ‌های تومور، تغییر کرد. محققان توضیح داده اند، به نظر می ‌رسد، پروتئین ‌های خاصی روی سلول تومور، با اتصال به سایر سلول‌ های اندوتلیال، کایرالیته سلول های hUVEC را در خلاف جهت عقربه ‌های ساعت تغییر می دهند.

پژوهشگران اظهار داشته اند: این نتایج شگفت انگیز بود، زیرا ما انتظار داشتیم که سلول های تومور، قبل از نفوذ به جریان خون، به سلول های اندوتلیال حمله کنند. به گزارش سیناپرس،با این حال، شاهد حرکت سلول ‌های اندوتلیال به سمت سلول تومور بودیم. یافته های ما، نویدبخش کنترل بهتر متاستاز سرطان است و ما امیدواریم که این نتایج به توسعه روش های درمانی، کمک کنند.

یافته های تحقیقاتی در مجله APL Bioengineering منتشر شده اند.