اختلالات روده به دلیل جاذبه زمین است

به گزارش سیناپرس،سندروم روده تحریک پذیر حدود ده درصد از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و علی رغم اینکه بیش از صد سال از شناسایی این بیماری می گذرد، هنوز دلیل بروز آن ناشناخته باقی مانده است. به تازگی محققان نظریه ای مطرح کردند که بر این اساس دلیل سندروم فوق، جاذبه زمین است.

علیرغم اینکه سندروم روده تحریک پذیر برای اولین بار بیش از یک قرن پیش شرح داده شد،چگونگی ایجاد این بیماری برای پزشکان یک راز باقی مانده است.

در حال حاضر چندین تئوری ، از جمله ناهنجاری در میکروبیوم روده، ارتباط نادرست بین روده و مغز یا مسائل مربوط به حرکت عضلات در دستگاه گوارش برای توضیح علت این اختلال وجود دارد.

به تازگی مطالعات پروفسور برنان اشپیگل، مدیر تحقیقات خدمات بهداشتی در مرکز پزشکی Cedars-Sinai واقع در لس آنجلس، نظریه کاملا متفاوتی را در این رابطه ارائه کرده است. بر این اساس گفته می شود سندرم روده تحریک پذیر ناشی از ناتوانی بدن در مقابله با جاذبه است.

وی در این رابطه می گوید: تا زمانی که حیات روی زمین وجود دارد، از اولین موجودات زنده گرفته تا انسان خردمند، نیروی گرانش به طور بی وقفه همه چیز روی این سیاره را شکل داده است. سیستم های بدن ما دائماً به سمت پایین کشیده می شود. اگر این سیستم ‌ها نتوانند کشش جاذبه را مدیریت کنند، می‌توانند باعث بروز مشکلاتی مانند درد، گرفتگی، سبکی سر، تعریق، ضربان قلب سریع و مشکلات کمر شوند که همه علائمی است که در سندروم روده تحریک پذیر مشاهده می ‌شود. گرانش همچنین حتی می تواند به رشد بیش از حد باکتری ها در روده کمک کند، مشکلی که با این سندرم نیز مرتبط است.

اشپیگل در این رابطه می گوید گرانش می تواند باعث شود اندام های داخلی ما از موقعیت مناسب خود به سمت پایین جابجا شوند. برخی از افراد به دلیل شرایطی مانند مشکلات ستون فقرات که باعث افتادگی دیافراگم یا برآمدگی شکم می شود، کمتر از دیگران می توانند با کشش زمین کنار بیایند.

مسائلی از این قبیل می ‌توانند به طور بالقوه باعث ایجاد مشکلاتی در حرکت ماهیچه‌ ها در دستگاه گوارش یا حتی رشد باکتری در روده شوند. این موضوع همچنین می تواند توضیح دهد که چرا فیزیوتراپی و ورزش اغلب می تواند با تقویت ساختارهای حمایتی بدن به کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر کمک کند.

به گفته متخصصین، بدن انسان به نوعی تکامل یافته است تا این بار را با مجموعه ای از ساختارهای نگهدارنده بالا ببرد. اگر این سیستم ها از کار بیفتند، علائم سندرم فوق می تواند همراه با مشکلات اسکلتی عضلانی رخ دهد.

محققان این تیم پژوهشی اکنون قصد دارند این نظریه را بیشتر بررسی کرده و به توسعه درمان‌های بالقوه بپردازند. پروفسور شلی لو، رئیس انجمن زنان در بخش گوارش و مدیر بخش بیماری های گوارشی و کبد در این مرکز پزشکی، در رابطه با موضوع فوق گفت: این فرضیه بسیار جذاب و قابل توجه بوده و خوشبختانه ما می توانیم این پدیده را آزمایش کنیم. اگر نظریه مطرح شده جدید درست باشد، یک تغییر پارادایم بزرگ در طرز فکر ما در مورد سندرم روده تحریک پذیر و احتمالاً درمان قطعی آن است.

مترجم: رضوان خندان

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا