هدف های جاه طلبانه بعدی ایلان ماسک

به گزارش سیناپرس، شرکت رابط مغز و کامپیوتر ایلان ماسک به نام نورالینک (Neuralink) در حال رقابت برای برتری در زمینه اصلاح فناوری است که هدف آن ایجاد ایمپلنت هایی است که امکان ارتباط مستقیم بین مغز انسان و رایانه را فراهم می کند.

این سیستم‌ها که رابط‌ های مغز و کامپیوتر یا به اختصار BCI نامیده می‌ شوند، از الکترودهای کوچکی استفاده می ‌کنند که در مغز قرار می ‌گیرند تا سیگنال‌های نورون‌های مجاور را بخوانند. سپس نرم افزار این سیگنال ها را به دستورات یا اقداماتی مانند حرکت مکان نما یا بازوی رباتیک رمزگشایی می کند. در سال ۲۰۱۹، ماسک ادعا کرد که دستگاه شرکتش در نهایت به مردم اجازه می دهد تا به همزیستی با هوش مصنوعی دست یابند.

اخیرا تیم نورالینک مجموعه ای از پیشرفت های فناوری خود را ارائه کرد و ماسک در این برنامه گفت که نورالینک ارسال مدارک برای یک آزمایش بالینی انسانی را به سازمان غذا و دارو آغاز کرده و امیدوار است تا شش ماه دیگر دستگاه نورالینک در بدن یک بیمار کاشته شود. ماسک گفت: ما سخت تلاش کرده ‌ایم تا برای اولین آزمایش انسانی خود آماده شویم و بدیهی است که مطمئنیم دستگاه قبل از کاشته شدن در بدن انسان به خوبی کار می ‌کند.

ایلان ماسک فاش کرد که دو کاربرد اول این شرکت برای این فناوری، کمک به افراد فلج برای استفاده یکپارچه از دستگاه های دیجیتال و بازگرداندن بینایی در افرادی است که بینایی خود را از دست داده اند. ماسک گفت: حتی اگر کسی هرگز بینایی نداشته باشد و شخصی نابینا به دنیا آمده باشد، ما معتقدیم که می ‌توانیم بینایی او را بازیابی کنیم. گفتنی است که ماسک برای ادعای ترمیم بینایی خود هیچ مدرکی نشان نداد، اما ویدئویی را از نحوه استفاده از ایمپلنت نورالینک برای تحریک حس بصری در مغز میمون نمایش داد.

تیم نورالینک همچنین نشان داد که چگونه ربات جراحی، نخ‌های الکترود را با استفاده از یک ماده ژلاتینی به پراکسی مغز وارد می ‌کند. به گزارش سیناپرس، این رشته های الکترود هم مغز را تحریک می کنند و هم سیگنال های خروجی را می گیرند. دی جی سئو (DJ Seo) معاون این شرکت می ‌گوید: این فن آوری می‌ تواند روی این رشته‌ های ریز که فقط در حد چند گلبول قرمز هستند مانور داده و آنها را به طور قابل اعتمادی در یک دانه متحرک وارد کند. در طول ارائه، حدود ۱۵ دقیقه طول کشید تا ربات ۶۴ نخ را در مدل ساختگی بکارد.

ماروین آندوجار (Marvin Andujar) استادیار علوم کامپیوتر در دانشگاه فلوریدا جنوبی می‌ گوید: بازوی رباتیک بزرگترین پیشرفت تاکنون بوده است چرا که قرار دادن الکترود بسیار دقیق و سریع است، به ‌ویژه زمانی که شما در مورد قرار دادن هزاران الکترود در مغز صحبت می‌ کنید.

نورالینک همچنین در حال تلاش برای بهبود رابط‌ های مغز و کامپیوتر موجود است که نیاز به تنظیمات بی نظم و جراحی مغز تهاجمی دارند. در عوض، ربات این شرکت می تواند الکترودها را از طریق سوراخ کوچکی در جمجمه به مغز وارد کند. به علاوه، این دستگاه سیگنال‌های مغزی را برخلاف بسیاری از رابط‌ های مغز و کامپیوتر فعلی که به کابل‌های خارجی متکی هستند، به‌ صورت بی ‌سیم منتقل می ‌کند.

به گزارش سیناپرس، ایمپلنت فعلی این شرکت که به اندازه یک چهارم اندازه نهایی بوده و حاوی هزار کانال است که قادر به ضبط و تحریک نورون های نزدیک است. اما محققان نورالینک اعلام کردند که در حال کار بر روی یک تراشه نسل بعدی با ۴۰۹۸ کانال در یک تراشه با همان اندازه هستند.

مترجم: محسن فلاحی پناه

منبع: wired

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا