کاهش قیمت خرید برق تجدیدپذیر با کاهش جهانی قیمت نفت

هوشنگ فلاحتیان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، از برنامه ریزی زارت نیرو برای افزایش تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر خبر داد و اظهار کرد: ما برنامه ریزی کردیم که در صورت ایجاد بسترهای لازم و تامین منابع مورد نیاز برای خرید برق تجدیدپذیر، 5000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر از جمله بادی و خورشیدی در طول برنامه ششم توسعه تولید کنیم. این بستگی به آن دارد که عوارض دریافتی 30 ریال به ازای مصرف هر کیلووات برق، متناسب با نرخ تورم، شرایط روز و نیازی که برای خرید برق از این نیروگاه ها وجود دارد، به صورت سالانه افزایش پیدا کند.

وی افزود: اگر عوارض دریافتی به ازای مصرف هر کیووات برق افزایش یابد، به طور طبیعی منابع لازم برای خرید برق تولیدی از انرژی های تجدیدپذیر تامین خواهد شد و در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت تا اقساط وام بانکی و فاینانس های خود را بپردازند.

فلاحتیان تصریح کرد: تا به امروز حدود 600 مگاوات قرارداد برای احداث نیروگاه های فتوولتائیک و بادی مبادله شده است که اجرای این قراردادها در دستور کار است.

اما با وجود برنامه راهبردی وزارت نیرو برای ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی به افزایش سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های تجدیدپذیر، سازمان انرژی های نو (سانا) قیمت خرید برق تجدیدپذیر در سال جاری را کاهش داده است. موضوعی که به نظر می رسد در منافات با سیاست ترغیب سرمایه گذاری در این بخش باشد.

ما برنامه ریزی کردیم که در صورت ایجاد بسترهای لازم و تامین منابع مورد نیاز برای خرید برق تجدیدپذیر، 5000 مگاوات انرژی تجدیدپذیر از جمله بادی و خورشیدی در طول برنامه ششم توسعه تولید کنیم

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با طبیعی خواندن این کاهش قیمت، خاطرنشان کرد: کاهش قیمت خرید برق تجدیدپذیر در سال جاری به دلیل کاهش قیمت نفت است چون بخشی از منابع انرژی تجدیدپذیر از محل سوخت صرفه جویی شده در نیروگاه ها تامین می شود. وقتی قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند، طبیعتا قیمت سوخت صرفه جویی شده در نیروگاه ها به نسبت گذشته کم می شود. بنابراین به صورت طبیعی و با توجه به بازارهای جهانی نفت و نیز سایر متغیرها از جمله کاهش قیمت احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی در سطح جهان، قیمت خرید برق تجدیدپذیر هم کاهش یافته است.

آرش کردی؛ مدیرعامل شرکت توانیر نیز در این ارتباط گفت: کاهش قیمت خرید برق تجدیدپذیر در اثر انجام یک کار کارشناسی صورت گرفته است. در تمام دنیا هم بدین گونه است که روند قیمت تمام شده انرژی های نو به دلیل رو به رشد بودن فناوری، در حال کاهش است. یعنی شما هیچ وقت در سطح دنیا نرم قیمت را افزایشی نمی بینید.

وی افزود: ما با انجام یک کار کارشناسی، مولفه های مختلف تشکیل دهنده قیمت از قبیل قیمت نفت، محیط زیست و قیمت بهره برداری را تجزیه و تحلیل کردیم. در این تجزیه و تحلیل، مولفه های خارج از صنعت برق که عمدتا محیط زیست و قیمت جهانی نفت بود موجب این کاهش قیمت شد.

کردی در پاسخ به این پرسش که واکنش سرمایه گذاران بخش خصوصی به این موضوع چه بوده است؟ گفت: این موضوع خارج از صرفه و سود اقتصادی مطرح نشده است. یعنی اگر محاسبه کنید، می بینید با توجه به کاهش قیمت در اصل سرمایه گذاری، سود اقتصادی تحت الشعاع قرار نگرفته است و حتما دوستان سرمایه گذار، این امر را در نظر گرفته اند.

 

گزارش: سید احمد طبایی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا