کشورهای گروه ۷ دیگر تسلطی بر گروه ۲۰ ندارند

به گزارش سیناپرس، به نظر می رسد در پی رویارویی سیاسی غرب و روسیه، توازن سیاسی و اقتصادی جهان دچار تغییر شده و جبهه ای جدید به رهبری روسیه و چین در مقابل غرب شکل گرفته است. در این میان روسیه معتقد است، کشورهای گروه ۷ دیگر روی کشورهای گروه ۲۰ تسلطی ندارند.

روسیه معتقد است، مذاکرات جدید انجام شده در نشست اخیر گروه ۲۰ نشان می دهد دیگر کشورهای گروه ۷ بر این گروه تسلط نداشته و معماری جدیدی درس یاست های بین المللی در حال شکل گیری است.

به گفته سوتلانا لوکاش نماینده روسیه در گروه 20 و معاون اداره کارشناسان ریاست جمهوری این کشور،  G7 دیگر بر G20 تسلط ندارد. به گفته این مقام دولتی روسیه، موضوعات اصلی که برای تصویب بیانیه  گروه ۲۰ نتیجه نیاز به اجماع داشتند، وضعیت اوکراین و توافقنامه های معامله غلات بود. تصویب بیانیه پایانی در اجلاس G20 بالی نشان داد که G7 دیگر بر این انجمن تسلط ندارد.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: البته باید اذعان داشت که گروه ۷ در مقایسه با گروه ۲۰ یکپارچه تر است. آنها از قبل با یکدیگر هماهنگ شده و تصمیمات مشترکی اخذ می کنند. کشورهای گروه ۷ برای مواردی مانند نادیده گرفتن یک موضوع یا یک کشور، از قبل با یکدیگر لابی کرده و هماهنگ عمل می کنند، اما شرایط جدید جهان نشان می دهد آن ها دیگر موفق نخواهند بود. این بیانیه یک بار دیگر نشان می دهد، به هر حال، اراده آن ها دیگر بر G20 تسلط ندارد.

روسیه معتقد است؛ این بیانیه و عناصر کلیدی اعلام شده در آن در پایان اجلاس گروه ۲۰، دو پیروزی کلیدی روسیه و اقتصادهای در حال توسعه محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، سوتلانا لوکاش تاکید کرد: زبان اتخاذ شده در بیانیه پایانی گروه ۲۰ کاملاً با منافع روسیه مطابقت دارد و اجازه نمی دهد صدای غرب تسلط یابد. در طول یکسال گذشته، غرب به دنبال اثبات این بود که روسیه و عملیات نظامی ‌اش پلیل اصلی همه بحران‌ های جاری در بازارهای مواد غذایی و انرژی هستند. اما متن اعلامیه خلاف این را ثابت می ‌کند.

نماینده روسیه در گروه ۲۰ خاطرنشان کرد که این کشورها قبلاً مواضع خود را در مورد وضعیت اوکراین از جمله در شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجمع عمومی سازمان ملل متحد بیان کرده اند که این امکان را فراهم می کند تا از ارزیابی خاص درگیری اوکراین توسط خود گروه ۲۰ خودداری شود. در همین حال، اجلاس جدید نشان داد که مفهوم غربی که روسیه را به همه فرآیندهای منفی متهم می کند، اعتبار ندارد.

به گزارش سیناپرس، این مقام ارشد دولت روسیه گفت: که این سند حاوی محکومیت جنگ است، نه روسیه. در واقع بیانیه بالی وجود نظرات متفاوت هم در مورد درگیری در اوکراین و هم در مورد نقش تحریم ها را تایید می کند.

مترجم: حمید تعالی

منبع: tass

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا