عملیات انتقال کشتی های باستانی از بستر دریا به بندر

به گزارش سیناپرس، باستان شناسی زیر آب یکی از شاخه های جدید علم باستان شناسی است که عمدتا با کشتی های غرق شده قدیمی و مناطقی سر و کار دارد که در طول تاریخ به زیر آب فرو رفته اند. در این میان عملیات انتقال این آثار به خشکی، یکی از چالش های جدی محسوب می شود.

تیمی از باستان شناسان چینی طی عملیاتی گسترده موفق شدند دو کشتی باستانی را از بستر رودخانه خارج کرده و به خشکی منتقل کنند. بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، روز گذشته طی عملیات فوق کشتی باستانی شماره ۲ یانگ تسه به اسکله نزدیک رودخانه هوانگپو در شانگهای، شرق چین منتقل شد.

گفتنی است این کشتی غرق شده باستانی، یکی از بزرگترین و حفظ شده ترین کشتی های غرق شده چوبی محسوب می شود که تا به امروز در زیر آب در چین کشف شده است کشتی فوق طی عملیاتی ویژه در  بامداد دوشنبه از آب های شانگهای خارج شده و عملیات انتقالان در روز گذشته انجام شد.

به گزارش سیناپرس، به گفته باستان شناسان، کشتی باستانی شماره ۲ یانگ تسه به دوران سلطنت امپراتور تونگجی (سال های ۱۸۶۲-۱۸۷۵ میلادی) از سلسله چینگ باز می گردد. این  عملیات نجات می تواند نمایی بسیار ارزشمند از فناوری کشتی سازی در دوران باستان به دانشمندان ارائه دهد.

در این گزارش تصویری، مراحل عملیات انتقال کامل کشتی از رودخانه به بندر را مشاهده می کنید. گفتنی است در طول این عملیات، سیستم های هوشمندی به طور کنترل شده روی این کشتی آب لازم را پاشیده تا از خشک شدن سریع سازه های چوبی آن جلوگیری شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا