روز پرستار و بازخوانی مقاله‌های مرتبط در SID

مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID) در آستانه روز پرستار، پربازدیدترین مقاله‌های علمی نمایه‌شده در این پایگاه با موضوع پرستار را براساس میزان بازدید مخاطبان، مشخص و معرفی کرد.

براساس تعریف سازمان بهداشت، پرستار کسی است که به طور مستقل یا تحت نظارت یک پزشک، جراح یا دندان‌پزشک فعالیت می‌کند و برای ارتقاء یا حفظ سلامت فرد بیمار تلاش می‌کند. پرستاری نیز به حرفه‌ای گفته می‌شود که بر مراقبت از افراد متمرکز است تا جوامع بتوانند به سلامت و کیفیت زندگی مطلوب دست یابند. پرستاران، براساس نوع فعالیت‌شان متفاوت‌اند: پرستار با رویکرد مراقبت از بیمار، آموزش به بیمار و غیره.

پرستاران، بزرگ‌ترین بخش سلامت را در جامعه تشکیل می‌دهند، به طوریکه درصد زیادی از نیروی کار در حوزه نظام سلامت را به پرستاران اختصاص داده‌اند. با این وجود کمبود پرستار یک مشکل جهانی است که در سال‌های اخیر گسترده‌تر شده است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرده که کمبود پرستار که از سال ۱۹۹۸ آغاز شده، در سال ۲۰۳۵ به بیش از ۹/۱۲ میلیون‌نفر برسد. مهم‌ترین علت کمبود پرستاران نامتوازن بودن در عرضه و تقاضا است.

پرستاران ایران در دوره جنگ تحمیلی و همچنین کرونا، زحمات زیادی کشیدند. از این‌رو، به دلیل تقدیر از زحمات پرستاران کشور، روز تولد حضرت زینب (س)، روز پرستار نام‌گذاری شده است. به همین منظور در این گزارش به بررسی مقاله‌های فارسی با موضوع پرستار در حوزه‌های موضوعی مختلف خواهیم پرداخت.

معرفی مقاله‌های پربازدید علمی با موضوع پرستار

مقاله «تاثیر آموزش بر مبنای نقشه مفهومی در یادگیری نظری دانشجویان پرستاری» بیشترین بازدید را داشته است. این مقاله در سال ۱۳۸۳ در مجله‌ی «آموزش پرستاری ایران» منتشر شده و تاکنون بیش از ۲۵ هزار بازدید داشته است. این مقاله در مورد دانشجویان پرستاری به منظور تجزیه و تحلیل مشکلات بیماران بوده که نیازمند سطوح بالایی از مهارت‌های تفکر انتقادی و حل مسأله هستند. نتایج این پژوهش نشان داد که تأثیر روش نقشه مفهومی بر یادگیری معنی‌دار دانشجویان پرستاری تأثیرگذار است. بنابراین مقاله توصیه می‌کند تا از روش آموزشی به کار رفته در این مقاله استفاده شود.

روز پرستار و بازخوانی مقاله‌های مرتبط در SID
جدول ۱. مقاله‌های فارسی پربازدید با موضوع پرستار

معرفی جدیدترین مقاله‌های علمی با موضوع پرستار

براین اساس، مقاله «بررسی رابطه بین مهارت‌های ارتباطی مدیران و عملکرد سازمانی پرستاران بیمارستان های آموزشی» جدیدترین مقاله‌ نمایه‌شده با موضوع پرستار در پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی SID است. این مقاله در مجله «تصویر سلامت» منتشر شده است.

روز پرستار و بازخوانی مقاله‌های مرتبط در SID
جدول ۲. مقاله‌های جدید فارسی با موضوع پرستار

معرفی مجله‌های علمی پربازدید با موضوع پرستار

«نشریه پرستاری ایران»، «مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی» و «آموزش پرستاری» مجلاتی هستند که بیشترین مقالات فارسی با موضوع پرستاری را منتشر کرده‌اند.

کلمه‌های کلیدی مقالات فارسی با موضوع پرستار

کلمه‌های کلیدی عصاره هر مقاله است و نویسنده موضوعات مقاله خود را در کلمه‌های کلیدی نشان می‌دهد.

«دانشجویان پرستاری»، «رضایت شغلی»، «فرسودگی شغلی»، «آموزش پرستاری» و «آموزش بالینی» پرتکرارترین کلمه‌های کلیدی در مقاله‌های فارسی با موضوع پرستار هستند. می‌توان چنین استنباط کرد که آموزش به دانشجویان پرستاری از مهم‌ترین موضوعات بررسی‌شده در مقاله‌ها با موضوع پرستار است.

رضایت شغلی به واکنش‌های شناختی، عاطفی و سنجشی افراد گفته می‌شود که افراد نسبت به شغل‌شان دارند. عوامل مهم در رضایت شغلی به دو عامل یعنی عوامل سازمانی و عوامل شخصیتی مربوط است. ساعت کار طولانی، استرس شغلی و حجم زیاد کاری باعث شده تا پرستاران رضایت شغلی پایینی داشته باشند.

روز پرستار و بازخوانی مقاله‌های مرتبط در SID
شکل ۱. کلمه‌های کلیدی به کار رفته در مقاله‌های فارسی با موضوع پرستار
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا