گزارش تصویری و تحلیل فنی قلعه های حصار سرخ دو و سه

قلعه حصار سرخ دو در غرب روستا و نزدیکی قلعه شماره سه قرار داشته و متاسفانه در حال حاضر بخش اعظم قلعه از بین رفته است ولی در بخش هایی از اضلاع شرقی ، غربی و شمالی  آثار معماری مشهود است.  مصالح عمده به کار رفته در  ساخت قلعه خشت خام است و این موضوع خود یکی از اصلی ترین دلایل تخریب قلعه و شرایط بد فعلی آن است زیرا خشت خام به گونه ای است که تا زمان استفاده شدن و ترمیم همه ساله؛ بسیار مناسب و قدرتمند است اما به محض متروک شدن بنا و عدم توجه و رسیدگی به ابنیه ساخته شده با این مصالح , عوامل مختلف طبیعی و انسانی به سرعت قادر به تخریب و ایجاد فرسایش در آن هستند.

در سطح فوقانی و دامنه تپه و بخشی از زمین های زراعتی اطراف قلعه سفالینه های دوره اسلامی به ویژه سفال با لعاب یکرنگ و با نقش قالب زده مشاهده شده و و تصور می شود قلعه مزبور از دوره سلجوقی تا ایلخانی مورد استفاده قرار گرفته و پس از آن متروک شده و به علت عدم بهره برداری ، امروز به صورت تلی از خاک در آمده است .

باید توجه داشت که خشت خام بر خلاف خشت پخته یا آجر ، توسط باران شسته شده و آسیب می بیند، موضوعی که درباره این قلعه باستانی همه ساله شاهد آن هستیم.  

روی محوطه قلعه و اطراف آن آثار فراوانی از سفال های باستانی مشابه قلعه شماره یک مشهود است. این سفال ها شامل سفال های لعابدار فیروزه ای ، لاجوردی و سبز روشن ، نخودی ، قرمز و نخودی متمایل به قرمز با نقوش کنده هستند و متاسفانه و در بسیاری از بخش های این قلعه حفاری غیر مجاز صورت گرفته که خود از دیگر عوامل تخریب آن محسوب می شود.

قلعه حصار سرخ شماره سه

این بنا در جنوب شرقی روستای حصار سرخ در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهر ورامین و نزدیکی قلعه شماره دو قرار دارد.

بر روی این تپه و محوطه اطراف آن آثار سفال دیده می شود که مشابه قلعه شماره یک و دو  هستند و این موضوع نشان دهنده استفاده همزمان از این قلعه ها است. در حال حاضر این بنای ساخته شده از خشت خام نیز به شدت آسیب دیده و به شکل تلی از خاک درآمده و در بسیاری از نقاط تپه ایجاد شده از آوار دیوارهای قلعه ؛حفاری های غیر مجاز انجام شده است که در داخل آن ها آثار معماری به دست آمده کاملا واضح و مشهود است. مصالح عمده به کار رفته در ساخت بنای این قلعه نیز مانند قلعه های شماره یک و دو ، خشت بوده و به همین دلیل هر سه قلعه از بین رفته اند. در اطراف این قلعه نیز زمین های زراعی وجود دارد و ابعاد قلعه مورد نظر  از  شماره  یک  و  دو   کوچکتر است .

قلعه شماره سه از ابعادی حدود   20 متر  در هر ضلع و ارتفاعی حدود 6 متر برخوردار بوده و دامنه آن تماماً مورد خاکبرداری قرار گرفته است به طوری که دامنه قلعه به صورت عمودی در آمده و در جبهه جنوبی آثار کاوش غیر مجاز که به صورت تونلی به بخش میانی راه یافته است ، مشاهده می شود.

در سطح فوقانی و دامنه تپه و بخشی از زمین های زراعتی اطراف قلعه سفالینه های دوره اسلامی به ویژه سفال با لعاب یکرنگ و با نقش قالب زده مشاهده شده و و تصور می شود قلعه مزبور از دوره سلجوقی تا ایلخانی مورد استفاده قرار گرفته و پس از آن متروک شده و به علت عدم بهره برداری ، امروز به صورت تلی از خاک در آمده است .

در جنوب شرقی این تپه ؛ تپه های کوچکی وجود دارد که اکثراً تسطیح شده و به زمین کشاورزی تبدیل شده اند  واحتمالاً جزئی از حصار سرخ دو و سه بوده اند.

برای مشاهده گزارش تصویری و تحلیل فنی مربوط به قلعه حصار سرخ شماره یک ؛ اینجا را کلیک کنید.

گزارش تصویری و تحلیل فنی : احسان محمدحسینی – فاطمه کردی  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا