امضای تفاهم نامه همکاری توسعه گیاهان دارویی بین جهادکشاورزی و جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان

به گزارش سیناپرس، با حضور استاندار سیستان و بلوچستان و رییس جهاددانشگاهی تفاهم نامه همکاری مشترک این نهاد و جهاد کشاورزی استان در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده های مرتبط به امضا رسید.

به گزارش سیناپرس و به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، صبح امروز پنجشنبه ۳ آذر ماه، در دومین روز سفر رییس جهاددانشگاهی به استان سیستان و بلوچستان، تفاهم نامه همکاری مشترک جهاددانشگاهی و سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه گیاهان داروی و فرآورده های مرتبط  با حضور دکتر حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان و دکتر حسن مسلمی نائینی رییس جهاددانشگاهی به امضا رسید.

در این مراسم رییس جهاددانشگاهی ضمن تبریک ایام هفته بسیج بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان در زمینه های مختلف دارای شاخص ها و پتانسیل های منحصر بفردی است.

دکترمسلمی نائینی در ادامه گفت: سیستان و بلوچستان در زمینه فعالیت دانشگاهی و داشتن مراکز آموزشی علمی از استان های تراز اول کشور محسوب می شود که وجود این مراکز خود می تواند پشتوانه علمی قوی برای انجام کارهای تحقیقاتی و کاربردی جهاددانشگاهی در استان باشد.

رییس جهاددانشگاهی اظهار کرد: ظرفیت های سیستان و بلوچستان در زمینه های انرژی های نو همچون باد، خورشید و آب می تواند فرصت را برای جهاددانشگاهی  برای ارائه خدمات علمی و پژوهشی در استان فراهم آورد.

مسلمی نائینی همچنین با اشاره به دوران مسئولیتش به عنوان مدیرکل بورس دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در آن زمان نگاه ویژه‌ای به بورس دانشجویان مناطق کم برخوردار داشتم که خوشبختانه بسیاری از دانشجویانی که در آن زمان بورس شدند هم اکنون شاهد خدمات آنها در استان سیستان و بلوچستان هستیم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون نیز این آمادگی برای حمایت از مناطق کم برخوردار وجود دارد تصریح کرد: این آمادگی در جهاددانشگاهی است که سرمایه گذاری در خصوص گیاهان دارویی، اصلاح نژاد دام همچون گاو اصیل سیستانی و مرغ بومی انجام دهد.

رییس جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: ظرفیت های جهاد دانشگاهی در بحث علمی، دانش بنیان و پژوهشی می تواند به کمک توسعه استان در بخش های ذکر شده بیاید.

مسلمی نائینی گفت: در تفاهم نامه همکاری جهاددانشگاهی و جهاد کشاورزی در خصوص توسعه و فراوری گیاهان دارویی این آمادگی را داریم تا صنعت کشت گیاهان دارویی و کمک به بومیان منطقه جهت فروش و فراوری این محصول در استان حمایت کنیم.

همچنین در این جلسه استاندار سیستان و بلوچستان نیز شش شاخص برای فعایت جهاددانشگاهی در استان را گیاهان دارویی، گاو اصیل سیستانی، مشاغل خانگی، ایده های نو و فناور، مباحث آموزشی و دانشگاهی و تولید دانش به محصول ذکر کرد.

مدرس خیابانی گفت: خوشنامی جهاددانشگاهی در انجام فعالیت های مختلف این نهاد را در کشور به عنوان یک برند و نهاد موفق تبدیل کرده است.

وی اظهار کرد: ما باید خودباوری که در جهاددانشگاهی در زمینه چرخه تولید دانش و خلاقیت و نوآوری است به تولید ثروت و اقتصاد تبدیل کنیم و از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی برای انجام فعالیت های علمی ، آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی خود باید در استان دارای پایگاه دائم شود و دستگاه های مرتبط همچون دانشگاه، اداره راه و شهرسازی و سازمان برنامه ریزی از این نهاد حمایت جدی داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت:اعتماد به نفس و خودباوری در استان در خصوص تولیدات فناور باید انجام شود که جهاد دانشگاهی در این زمینه می تواند به کمک ما در استان بیاید.

دکتر مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: اعتقاد بر این است مطالعاتی که تا کنون در استان انجام شده باید تبدیل به محصول شود، از این پس کار مطالعاتی بر عهده دانشگاه ها و تولید محصول بر عهده بخش خصوصی و دولت است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این جلسه سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان را ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار و با تولید بالغ بر ۲۰ هزار تن ذکر کرد و افزود: سیستان و بلوچستان دارای افزون بر ۲۰۰ گونه گیاهی زراعی، باغی، جنگلی ومرتعی است.

سید محمدرضا سید حسینی تصریح کرد: درقالب این برنامه ۵ ساله توسعه کشت گیاهان دارویی که با هدف افزایش سطح زیر کشت و شکل گیری صنعت و بازرگانی گیاهان دارویی، ارتقای سطح درآمد کشاورزان و ایجاد زمینه های جدید اشتغال زایی و حفظ ذخایر توارثی و اهلی سازی گیاهان دارویی در سازمان جهاد کشاورزی دنبال می‌شود، ۶۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی سیستان وبلوچستان افزایش خواهد یافت.

حسینی بیان کرد: عمده گیاهان دارویی که در هدف برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی قرار دارد شامل حنا،  چای ترش،  نیل یا وسمه،  گل محمدی،  سیر و زیره سبز ،رازیانه ،سیاهدانه ،… قرار دارند.

وی تصریح کرد برای تحقق توسعه گیاهان دارویی، تولید و توزیع انواع بذر،احداث واحدهای فرآوری ، اسانس گیری و گلاب گیری ،احداث مزارع الگویی با همکاری مراکز تحقیقاتی وهمکاری با بهره برداران در کشت و صادرات محصولات تولیدی را در دستور کار سازمان جهادکشاورزی قرار داده ایم.

حسینی تاکید کرد: در برنامه توسعه سطح زیر کشت و تولید گیاهان دارویی،  ایجاد صنایع تبدیلی و کارگاه‌های مورد نیاز نیز به عنوان زنجیره ارزش برای فرآوری محصولات مد نظر قرار دارد.

گفتنی است این تفاهم نامه همکاری مشترک در زمینه گیاهان دارویی و فرآورده های مرتبط به امضای سید محمدرضا سید حسینی رییس سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان و عباس صفدری رییس جهاددانشگاهی واحد سیستان و بلوچستان رسید.

دیدار با امام جمعه زاهدان.، حضور در جمع جهادگران استان و بازدید از کلینیک تخصصی دندانپزشکی جهاددانشگاهی از دیگر برنامه‌های روز دوم سفر رییس جهاددانشگاهی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا