شناسایی مواد شیمیایی خطرناک در محصولات بهداشتی ساخت هندوستان

به گزارش سیناپرس،بر اساس مطالعه ای که توسط یک سازمان غیردولتی زیست محیطی مستقر در دهلی انجام شده است، مقادیر بالایی از مواد شیمیایی مرتبط با اختلالات قلبی، دیابت و سرطان در نوارهای بهداشتی و پوشک های فروخته شده در هند یافت شده است.

هند یکی از صادرکنندگان محصولات بهداشتی همچون پوشک و موارد مشابه بوده و متاسفانه نتایج یک مطالعه جدید نشان دهنده وجود فتالات ها و ترکیبات آلی فرار در شش نمونه از مجموع ده مورد نوار بهداشتی و پوشک های هندی است.

قرار گرفتن در معرض فتالات ها با انواع نگرانی های سلامتی از جمله اختلالات غدد درون ریز، تأثیرات بر قلب و سیستم تولید مثل، دیابت، برخی سرطان ها و نقایص مادرزادی مرتبط است. از سوی دیگر قرار گرفتن در معرض VOCs خطر ابتلا به اختلالات مغزی، آسم، ناتوانی ها، برخی سرطان ها و عملکرد صحیح سیستم تولید مثل را افزایش می دهد.

این مطالعه همچنین نشان داد: بیشترین مقدار فتالات در نوار بهداشتی های موسوم به ارگانیک، یافت شد. متاسفانه  تمام انواع نوار بهداشتی های ارگانیک ساخته شده در هندوستان، از نظر وجود فتالات مثبت بوده است.

در بررسی های به عمل آمده، محصولات فوق از نظر وجود ۲۵ ترکیب آلی فرار  بررسی شدند که از این میان ترکیباتی مانند استون، کلروفرم، بنزن، تولوئن و غیره در تمامی نمونه ‌ها  شناسایی شد.

در سال‌های اخیر، در میان سایر تغییرات، مواد پلاستیکی مصنوعی به عنوان جاذب مایع برای افزایش عملکرد و نرمی به نوار بهداشتی و پوشک اضافه شده است.به گزارش سیناپرس، یکی دیگر از افزودنی های این محصولات، مواد خوش بوئی است تا حس طراوت را به کاربر القا کند.

به گزارش سیناپرس، اکنون، نگرانی فزاینده ای وجود دارد که ممکن است برخی از این مواد شیمیایی بر سلامت کاربر تأثیر بگذارند. به باور محققان، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی از طریق نوارهای بهداشتی به دلیل محل قرار گرفتن آن ها و دوره طولانی مدت قرار گرفتن، یک نگرانی مهم است. واژن به عنوان یک غشای مخاطی، توانایی ترشح و جذب مایعات را با سرعت بیشتری نسبت به پوست دارد.

در خاتمه محققان معتقدند: احتمالا شرایط این محصولات در بسیاری از کشورها مشابه هندوستان بوده و یک بررسی کامل در مورد حضور و تأثیر بالقوه VOCs و فتالات‌ ها در محصولات بهداشتی باید توسط مراجع ناظر انجام شده و  دولت و نهادهای استاندارد ساز باید استانداردهایی را برای مواد شیمیایی در محصولات بهداشتی تنظیم کنند.

مترجم: زهرا همراز