خوردن این ماده غذایی عمر را زیاد می کند

به گزارش سیناپرس،مطالعات پژوهشگران نشان می دهد، مصرف غذاهای غنی از نوع خاصی از اسیدهای چرب امگا ۳ باعث کاهش خطر مرگ به خصوص در اثر بیماری عروق کرونر قلب می شود.

مطالعات جدید محققان نشان می دهد؛ خوردن آجیل و مغزها به دلیل غنی بودن از اسید چرب ضروری امگا ۳   باعث افزایش طول عمر می شوند.

بر این اساس گفته می شود، اسید آلفا لینولنیک  ALA که  یک اسید چرب امگا ۳ است ، به طور طبیعی در غذاهایی مانند گردو، بادام، فندق، دانه کتان، دانه شاهدانه، سویا، دانه چیا و روغن کانولا یافت می ‌شود. نتایج این مطالعه نشان داده است که مصرف مقدار زیادی ALA با کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی مرتبط است. در مقابل، غذاها و نوشیدنی‌های حاوی قند بالا جدا از چاقی یا دیابت، می‌توانند باعث مشکلات جدی سلامتی شوند.

این یافته ها بر اساس تجزیه و تحلیل ۴۱ مطالعه است که از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱ انجام شده است تا مشخص شود آیا ارتباطی بین مصرف ALA و علل مختلف مرگ و میر مانند سرطان و بیماری قلبی عروقی وجود دارد یا خیر.

اعضای این تیم تحقیقاتی دریافتند که مصرف بیشتر ALA با موارد زیر مرتبط است:

  • ۱۱ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب،
  • ۱۰ درصد کاهش خطر مرگ به هر دلیلی،
  • ۸ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از انسداد شریان.

به گزارش سیناپرس، در بین موارد سه گانه به طور واضح مشخص شد که هر چه میزان مصرف ALA بیشتر باشد، میزان مرگ و میر ناشی از انسداد عروق، کمتر است.به عنوان مثال، افزایش مصرف روزانه ALA به میزان یک گرم با کاهش ۵ درصدی خطر مرگ مرتبط بود. گفتنی است یک قاشق غذاخوری روغن کانولا یا یک وعده ۱۵ گرمی روغن گردو حاوی یک گرم ALA و یک وعده ۲۸ گرمی مغز گردو حاوی 2.5 گرم از این ماده است.

این مطالعه شواهد بیشتری را در مورد اثرات مفید احتمالی اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ رژیم غذایی اضافه می کند.

محققان در این رابطه  افزودند: مطالعات بیشتری باید ارتباط بین ALA و طیف وسیع تری از علل مرگ را بررسی کند تا ارزیابی جامع تری از اثرات بالقوه این ماده ارزشمند بر سلامتی به دست آید. همچنین بررسی اینکه آیا غذاهای خاص غنی از ALA با مرگ و میر ناشی از سرطان و سایر موارد مرتبط هستند یا خیر نیز باید مورد مطالعه قرار گیرد.

مترجم: زهرا همراز

منبع: spring

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا