پس چه زمانی به استانداردهای حداقلی می رسیم؟

سرانه فضای آموزشی کشور،با استاندارد تعیین شده فاصله دارد

به گزارش سیناپرس، مدارس کانکسی،چادر و کپر هنوز هم از بسیاری شهرهایمان رخت نبسته است و همچنان دانش آموزانی هستند که با وجود مسافت های طولانی از خانه هایشان به دنبال یافتن علم مسیری را طی می کنند تا به مدرسه ای که نه دیواری و نه سقفی دارد، برسند تا شاید بتوانند برای فردای بهتر این مرز و بوم کاری کنند.

این درحالی است که معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس،سرانه فضای آموزشی کشور را 5/22 مترمربع به ازای هر دانش آموز اعلام کرده ومی گوید: با استاندارد های تعیین شده فاصله داریم.

مجید عبداللهی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس، در مورد سرانه فضای آموزشی مدارس در کشور گفت: آموزش متوازن در سراسر کشور از مصادیق عدالت آموزشی است که باید به شکل فضای آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.

وی اظهارکرد: در اوایل انقلاب سرانه فضای آموزشی 1/5 مترمربع به ازای هر دانش آموز بود که در حال حاضر این عدد به 5/22 رسیده است. اما هنوز با استانداردها فاصله داریم. چرا که میزان سرانه آموزشی در بسیاری از کشورها بیش از استاندارد تعیین شده، است.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، افزایش سرانه آموزشی مدارس کشور را از برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: سرانه استاندارد هدف گذاری شده در سند تحول بنیادین ۸.۳۹ مترمربع است که البته استان‌های ایلام و یزد به این استاندارد نزدیک شده اند و البرز، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی در انتهای این جدول هستند که یک دلیل عمده آن رشد فزاینده جمعیت و مهاجرت است.

عبداللهی ، تمرکز دولت سیزدهم را بر ارتقای سرانه آموزشی و توسعه عدالت آموزشی در کشور اعلام کرد و افزود: با توجه به اصل قانون اساسی که بر عدالت آموزشی تاکید دارد که برای توسعه آن همه تلاش های خود را بکار گرفته ایم و در نظر داریم تا در سال جاری، استان هایی را که با سرانه آموزشی پایین تری مواجه هستند، به حد میانگین برسانیم.

وی بر اهمیت حوزه هویت بخشی و کیفیت بخشی به فضای آموزشی کشور اشاه کرد و گفت: برای این مهم، رویکردهای جدیدی در شبکه سازی از لحاظ اجرایی، فنی و ساختگی در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم در فرایندهای اجرایی مدارس صورت بگیرد.

وی در مورد نوسازی مدارس، اظهارکرد: نوسازی مدارس از سال 83 به بعد با ویرایش جدیدی ساخته شده است؛ اما در حال حاضر حدود 20 درصد از مدارس کشور نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و باید تمام فعالیت‌هایمان را همگرا کنیم تا بتوانیم  به هدف بالاتر برسیم.

به گزارش سیناپرس، این گفته ها در حالی است که هنوز در بسیاری شهرها و روستاها مدارس کانکسی و سنگی دایر است و در بسیاری شهرهای جنوبی کپر و چادر و رنجی که دانش‌آموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند،جلوی چشمانمان است و با نبود واحد‌های آموزشی مقاوم و مستحکم می سازند تاشاید بتوانند آینده ای برای ایران بسازند.

گزارش :نازنین جوادیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا