تدوین دو عنوان استاندارد ملی جدید درحوزه سامانه‌های نوین آبیاری کشور

دو عنوان استاندارد ملی ایران که به همت متخصصان پژوهشکده توسعه تکنولوژی سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف تدوین شده است، در چهل و پنجمین اجلاسیه کمیته ملی آب و آبفای سازمان ملی استاندارد ایران مطرح و تصویب شد.

براساس قراردادی که بین اداره کل استاندارد استان تهران و پژوهشکده توسعه تکنولوژی منعقد شد، مرکز توسعه تکنولوژی این پژوهشکده تدوین دو عنوان استاندارد ملی تجهیزات آبیاری را برعهده گرفت که به همت کارشناسان این مرکز، استانداردهای مذکور تدوین و در اجلاسیه کمیته ملی آب و آبفای سازمان ملی استاندارد ایران به تصویب رسید.

مهندس مرجانه میرزایی، دبیر تدوین استانداردهای فوق، در این زمینه اظهار داشت، از آنجایی که یکی از زمینه‌های فعالیت مرکز خدمات تخصصی توسعه تکنولوژی، فناوری سامانه‌های نوین آبیاری می‌باشد، تدوین استانداردهای ملی این حوزه به صورت مستمر در دستور کار این مرکز قرار دارد.

وی گفت: با توجه به نیازهای فناوری کشور در حوزه فناوری سامانه های نوین آبیاری، تدوین استانداردهای پژوهش محور و یا تدوین استاندارد ملی از منابع بین‌المللی، توسط کارشناسان مرکزخدمات تخصصی توسعه تکنولوژی انجام می شود.

مهندس میرزایی افزود: با توجه به اینکه دو استاندارد در زمینه تخصصی آبپاش‌های آبیاری توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) منتشر گردید، با در نظر گرفتن نیاز صنعت آبیاری کشور به استفاده از آبپاش‌های استاندارد در طرح‌های آبیاری، مرکز توسعه تکنولوژی نیز به ترتیب تجدید نظر و تدوین جدید این دو عنوان استاندارد را در دستور کار خود قرار داد. پیش نویس استانداردهای فوق با تشکیل جلسات کمیسیون فنی با حضور اساتید، صاحب نظران، دانشگاهیان، مراکز علمی و پژوهشی و تولیدکنندگان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و پس از بررسی‌های لازم، تصویب شد. پس از تصویب پیش نویس استاندارد ملی در اجلاسیه کمیته ملی آب و آبفا استانداردهای مذکور به ترتیب با شماره‌های ۳-۸۹۹۵ و ۴-۸۹۹۵ در سایت سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان مرجع فنی تولیدکنندگان، آزمون کنندگان، شرکت بازرسان فنی، متخصصان، مشاوران فنی و مهندسی و مصرف کنندگان قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه، پیش از این نیز ۵۹ عنوان استاندارد ملی ایران توسط مرکز توسعه تکنولوژی تدوین شده است، افزود: در حال حاضر نیز مجموعا تدوین ۶ عنوان پیش‌نویس استاندارد ملی ایران شامل دو عنوان استاندارد جهت تدوین جدید از منابع استاندارد بین‌المللی ایزو، دو عنوان استاندارد جهت تدوین جدید به صورت چند منبع و دو عنوان استاندارد جهت تجدید نظر، در کمیته برنامه‌ریزی آب و آبفای سازمان ملی استاندارد مورد بررسی و با دفاع صورت گرفته مورد تصویب قرار گرفته است که ابلاغ آن به این پژوهشکده انجام شده است.

تدوین این شش عنوان استاندارد ملی با حمایت وزارت جهادکشاورزی و به ویژه مدیریت طرح سامانه‌های نوین آبیاری در حال انجام است.

پژوهشکده توسعه تکنولوژی جهاددانشگاهی دارای پروانه کارشناسی استاندارد در زمینه تدوین استاندارد ملی در رشته‌های خودرو و نیرومحرکه، آب و آبفا و مکانیک از سازمان ملی استاندارد ایران می‌باشد و مرکز توسعه تکنولوژی در زمینه‌ی تدوین استاندارد، طرح‌ها و پروژه‌های مختلفی را در حوزه های تدوین استاندارد ملی، تدوین استاندارد کارخانه‌ای، تدوین استاندارد بخشی و تدوین استاندارد پژوهش محور با موفقیت اجرا کرده است.

استانداردهای ملی تصویب شده شامل: ماشین‌های کشاورزی – تجهیزات آبیاری – آب پاش ها – قسمت ۳: مشخصه های توزیع و روش‌های آزمون؛ ماشین‌های کشاورزی – تجهیزات آبیاری- آب‌پاش‌ها – قسمت ۴: روش‌های آزمون دوام هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا