همایش ملی روانشناسی و کیفیت زندگی در شیراز برگزار شد

به همت موسسه آموزش‌عالی پیشتازان، و با حضور اساتید دانشگاه و صاحبنظران، همایش ملی روانشناسی و کیفیت زندگی، در شیراز برگزار شد.

به گزارش سینا پرس فارس، همایش ملی روانشناسی و کیفیت زندگی با همکاری سازمان نظام روانشناسی فارس، سازمان بهزیستی، دانشگاه هنر، دانشگاه پیشتازان و شماری از دانشگاه‌های کشور و جهاددانشگاهی فارس، به شکل حضوری و مجازی، در شیراز برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز به عنوان یکی از سخنرانان اصلی این همایش گفت: اگر بخواهیم کیفیت زندگی را در جامعه‌ای افزایش دهیم، بهترین مسیر این است که شاخص‌هایی که موجب آسان شدن زندگی می‌شود، در جامعه ارتقا دهیم.

دکتر سیامک سامانی با اشاره به اینکه در جامعه‌ای که زندگی کردن معمولاً سخت باشد، اساساً کیفیت زندگی پایین خواهد آمد، ادامه داد: در جامعه‌ای که زندگی کردن سخت باشد، افسردگی زیاد می‌شود.همچنین در جامعه‌ای که کیفیت زندگی یا زندگی کردن اساساً دشوار باشد تعارض طلاق و ناامیدی هم افزایش پیدا می‌کند و معمولا همچین اجتماعی هم مدیریت پذیر دیگر نخواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز اضافه کرد: وقتی کیفیت زندگی پایین می‌آید، در واقع نیازهای فردی خانوادگی و اجتماعی تامین نمی‌شود و افراد در صدد تامین از مسیر متعدد هستند.برخی اوقات می‌شود که این مسیر از مجرای غلطی انتخاب شود و همین موجب آشوب ناک شدن غذای اجتماعی می‌شود و عوارضش، عوارض طلاق و بچه‌های طلاق هم عوارض اختلال رفتاری و مسایل بزه کاری و …پیدا می‌کنند.

سامانی با بیان اینکه یکی از این موارد اعتراضات اجتماعی است، گفت: معتقدم اگر ما بخواهیم کیفیت زندگی را در سطح جامعه‌ای افزایش دهیم، بهترین مسیر این است که شاخص‌هایی که موجب آسان شدن زندگی می‌شود، در جامعه ارتقا دهیم.

او ادامه داد: اینگونه نیست که فکر کنیم روانشناسان می‌توانند کیفیت زندگی همه افراد را افزایش بدهند، بلکه یک بخش آموزش‌های فردی است، یک بخشی هم درمان‌هاست که به صورت انفرادی یا حداکثر قواره یک گروه کوچک معمولاً ممکن است روانشناسی بتواند مداخله کند، یک درواقع کالیبر اجتماعی وجود دارد که آن از حوزه اختیارات یک روانشناس خارج می‌شود و کالیبرش معمولا کمتر از یک خانواده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شیراز تاکید کرد: اگر بخواهیم کیفیت زندگی به عنوان یک متغیر اساسی و تعیین‌کننده و برای ارزیابی یک جامعه استفاده کنیم، باید شاخص‌هایی مثل مسائل اقتصادی، مسائل اشتغال، دسترسی به بهداشت، دسترسی به آموزش و …مدنظر قرار گیرد.

سامانی اضافه کرد: دسترسی به این شاخص‌ها باید آسان شود تا زندگی کردن آسان شود؛ اگر زندگی کردن آسان شود، خود به خود رنج طلاق کاهش پیدا می‌کند و یقینا مشکلات روانشناختی کاهش پیدا می‌کند.

پیام احمدآبادی به همایش ملی روانشناسی و کیفیت زندگی

دکتر مجتبی احمد آبادی، رئیس همایش و قائم مقام موسسه آموزش عالی پیشتازان هم در پیامی به این همایش بیان کرد: این همایش با تمرکز بر ۱۱ محور، از جمله؛ کیفیت زندگی و ورزش، کیفیت زندگی و تغذیه، کیفیت زندگی و دین، کیفیت زندگی و رشد معنوی و اخلاقی، کیفیت زندگی و کرونا و پسا کرونا و… برگزار شده است.

او خاطرنشان کرد: اداره کل بهزیستی فارس و بعضی دیگر از دستگاه‌های اداری و نهادهای علمی کشور و استان در برگزاری این همایش با موسسه آموزش غیر انتفاعی پیشتازان همکاری کردند.

به گزارش سینا، این همایش یک روزه در محورهای دهگانه “کیفیت زندگی و ویژگی‌های شناختی و غیرشناختی روانشناسی، سلامت روان، ورزش، تغذیه، سبک زندگی، دوره‌های رشدی، آموزش، زندگی و دین، رشد معنوی و اخلاقی، زندگی در دوران کرونا و پسا کرونا و کیفیت زندگی و خانواده، برگزار شد.

گزارش: محمدرضا قشقایی زاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا