کشف فسیل های نادر و کمیاب دایناسور در شرق چین

به گزارش سیناپرس،مطالعات جدید دیرینه شناسان در چین منجر به شناسایی آثاری نادر از بقایای دایناسورها شده است. بر این اساس اعلام شد، حدود ۱۵ متر مربع ردپای دایناسور به خوبی حفظ شده با صفحات فسیلی مثبت و منفی در شرق چین کشف شده است.

تیمی از کارشناسان کمیته تخصصی ملی دیرینه شناسی و فسیل ها در چین که به بررسی بقایای فسیلی دایناسورها در شهرستان شانگانگ، شهر لونگیان در استان فوجیان می پرداختند، موفق به شناسایی بقایای ارزشمندی شده اند که گفته می شود کشف چنین منطقه بزرگی از آثار دایناسورهایی که به خوبی حفظ شده  باشد در سراسر جهان نادر است.

بررسی های انجام شده نشان می دهد: این فسیل‌ها حاوی ردپای دایناسورهای سوروپود و تروپود و ساختار موج‌ دار متقارن شفافی است که به وضوح محیط رسوبی رخساره‌های دریاچه ‌ای را در آن زمان نشان می ‌دهد. تاکنون بیش از ۳۰ رد پای مختلف از شش گونه دایناسور توسط این تیم مطالعاتی  ثبت شد.

به گفته محققان، این فسیل‌ها هم از نظر مقدار و هم از نظر وضوح بسیار نادر هستند. به باور دیرینه شناسان، شرایط فسیلی این ردپا ها و وضوح و جزئیات موجود در نمونه های کشف شده، برای مطالعه عادات زندگی و محیط زندگی دایناسورهای اواخر دوره کرتاسه بسیار ارزشمند بوده و به همین دلیل این کشفیات از اهمیت بالایی برخوردار است.

شیائولین وانگ از اعضای این تیم مطالعاتی و عضو کمیته دیرینه شناسی چین در این رابطه گفت: در حال حاضر، بیشتر فسیل‌های ردپای دایناسورهایی که در داخل و خارج از کشور یافت می ‌شوند مربوط به دوره ژوراسیک و اوایل کرتاسه است، در حالی که فسیل‌ های یافت شده در شانگانگ متعلق به اواخر دوره کرتاسه هستند که نشان ‌دهنده بقایای فعال آخرین مرحله قبل از انقراض دایناسورها است.

در خاتمه گفتنی است از سال ۲۰۲۰ تا کنون فسیل های متعددی از دایناسورهای مختلف در منطقه شانگانگ شناسایی شده است که این موضوع ثابت می کند دایناسورها برای مدت طولانی در این منطقه زندگی می کردند.

منبع: english.news.cn