موانع تولید شرکت های دانش بنیان و فناور برطرف می شود

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه از اجرای برنامه های ویژه برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری و رفع موانع تولید شرکت های دانش بنیان و فناور این استان خبر داد و گفت: برنامه ای برای کاهش سود تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته ایم که هم اکنون این برنامه در حال نهایی سازی است.

دکتر سیامک آزادی، رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه به برنامه های راهبردی این پارک برای توسعه اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: امسال پارک علم و فناوری کرمانشاه به سبب نامگذاری سال” تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین ” برنامه هایی ویژه برای توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری اجرا کرده است. همچنین پارک علم و فناوری کرمانشاه، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان استان تعیین شده است به همین دلیل سعی کرده ایم در این ستاد برنامه های توسعه ای مد نظر استان را با اولویت پیش ببریم. امسال به صورت ویژه نیز مسوولیت تسهیل و رفع موانع تولید شرکت های دانش بنیان و فناور استان را هم راهبری کرده ایم.

وی افزود: قطعا رسالت پارک علم و فناوری کرمانشاه برای تاثیرگذاری و اجرای برنامه های ترویجی به منظور توسعه اقتصاد دانش بنیان با همکاری همه بازیگران و ذی نفعان این عرصه امکان پذیر است از اینرو امسال برنامه های گسترده ای برای توسعه همکاری ها با نهادی های مرتبط این حوزه در دستور کار خودمان قرار داده ایم. اکنون به غیر از دانشگاه ها و مراکز رشد برنامه هایی برای دستگاه های تاثیرگذار حوزه زیست بوم نوآوری و فناوری مانند سازمان جهادکشاورزی، وزارت صمت، سازمان میراث فرهنگی و سایر دستگاه های تاثیرگذار برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و فناور و به منظور صدور مجوزهای لازم تعریف و تدوین کرده ایم.

وی اظهارداشت: همچنین برای بهره برداری مناسب از قانون جهش تولید دانش بنیان کارگروه ویژه ای تشکیل داده ایم؛ به تازگی آیین نامه های ذیل این قانون به منظور استفاده از ظرفیت های این قانون جهت توسعه و افزایش کیفی شرکت های دانش بنیان و فناور و توسعه بازار محصولات این شرکت ها نهایی شده است.

وی بیان کرد: برنامه ای را نیز برای افزایش شرکت های دانش بنیان استان تدوین کرده ایم که متولی آن پارک علم و فناوری است؛ ما برای تحقق این مهم با هر یک از اجزای این زیست بوم ها، مراکز رشد و دانشگاه ها وارد بحث و تبادل شدیم و با توجه به ظرفیتی که هر کدام از این مراکز داشتند، سهم آنها در افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان را تعیین کرده ایم.  اکنون سندی نیز در این زمینه تهیه شده تا بتوانیم به هدف دو برابری تعداد این شرکت ها دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی شرکت برای تحقق این منظور درخواست شان را ارسال کرده اند. هرچند ظرفیت ما بیشتر از این تعداد است اما هنوز در غرب کشور از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان رتبه نخست را به خود اختصاص داده ایم.

آزادی به سیناپرس گفت: همچنین سعی کرده ایم برنامه ویژه ای نیز برای رفع چالش های اساسی شرکت های دانش بنیان و فناور داشته باشیم. هم اکنون یکی از مهمترین چالش های شرکت های دانش بنیان بحث تامین مالی برای تهیه وسایل مورد نیازشان است از اینرو برنامه ای برای کاهش سود تسهیلات به شرکت های دانش بنیان داریم که این برنامه در حال نهایی سازی است.

رئیس پارک علم و فناوری کرمانشاه تصریح کرد: سال گذشته بیش از 40 میلیارد تومان از محل تبصره 18 به شرکت های دانش بنیان و فناور بودجه اختصاص پیدا کرد. امسال این مبلغ 5 برابر شده و از محل تبصره 18، تاکنون حداقل 200 میلیارد تومان اعتبار به این شرکت ها بودجه اختصاص پیدا کرده است.

 وی در پایان گفت: تفاهم نامه خوبی نیز به مبلغ 150 میلیارد تومان برای تامین مالی شرکت ها با مدیرعامل برکت منعقد کرده ایم. در زمینه تامین مالی نیز سعی کرده ایم حدالمقدور تا جایی که امکان دارد، فرایند دریافت تسهیلات توسط شرکت ها را بهبود ببخشیم. همچنین تاکید ویژه ای به توسعه بازارهای این شرکت ها داریم. انشاالله با برنامه ریزی که انجام داده ایم تا پایان امسال دفتر توسعه شرکت های دانش بنیان و فناور در برج فناوری استان( یکی از بزرگترین برج های فناور کشور) راه اندازی می شود؛ با راه اندازی این دفتر سعی می کنیم یکی از چالش های اصلی بحث بازار این شرکت ها را برطرف سازیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا