بررسی میکروسکوپی دنیای زیر آب

بررسی حیات میکروسکوپی بر روی زمین بسیار دشوار به حساب می آید ولی این سختی در هنگامی که سخن از حیات زیر آب به میان می آید، چند برابر می شود. علت امر نیز این است که دانشمندان برای تحقیق در چنین ابعادی مجبور هستند تا ابتدا نمونه هایی را به خشکی بیاورند و بسیاری از این نمونه ها با خروج از محیط زیست عادی خود، تغییر حالت داده و یا حتی می میرند.

حال دانشمندان به دنبال استفاده از روشی هستند که موجب می شود تا بتوان این موجودات را در محل زندگی عادیشان مورد تحلیل و بررسی قرار داد. این امر به واسطه اختراع نخستین میکروسکوپ زیر آبی جهان ممکن شده است. این میکروسکوپ می تواند فعالیت های موجودات زنده زیر آب را در ابعادی میلیمتری در محیط عادی زندگی آنها مورد بررسی قرار بدهد.

این سیستم با یک کامپیوتر ویژه که در زیر آب کار می کند همراه شده است. علاوه بر این کامپیوتر نیز یک عدسی بسیار ویژه و انعطاف پذیر بر روی این دستگاه قرار گرفته است که می تواند تصاویر را به صورت سه بعدی برداشت و ثبت کند. کافی است تا این امکانات را با سیستم نوردهی ال ای دی و تصویر برداری فلوروسنت ترکیب کنید تا متوجه بشوید که دانشمندان چگونه از یکی از مشکلات اصلی خود در تحقیق بر روی موجودات زیر آب خلاصی یافته اند.

در حال حاضر این روش می تواند برای تحقیق بر روی مرجان های آبی و پدیده سفید شدن آنها بسیار مفید باشد. دانشمندان قصد دارند تا با استفاده از این تکنیک به سراغ بررسی ساختارهای زیستی موجود بر روی مرجان های در حال مرگ رفته و سعی کنند تا روشی برای نجات آنها بیابند.

منبع: Engadget