4 توصیه علمی برای افزایش شادی در زندگی

اگرچه شاد بودن فرآیندی حسی است اما با عمل کردن به برخی توصیه های علمی می توان سطح شادی در زندگی را افزایش داده و بیشتری لذت ممکن را از زندگی برد.

ورزش کنید                           

تحقیقات نشان می دهد که انجام حرکات ورزشی به افراد مبتلا به سطوح مختلفی از افسردگی کمک می کند تا بر این شرایط غلبه کنند. بر پایه این تحقیقات، تمرینات ورزشی که قلب را درگیر می کند دارویی ایده آل برای غلبه بر بیماریها و رسیدن به شرایطی فیزیکی ایده آل محسوب می شود. حتی برخی محققان علوم پزشکی معتقدند که ورزش کردن همانند داروی افسردگی عمل می کند. مطالعه ای جامع نیز انجام شده که نشان می دهد ورزش کردن به آزادسازی ترکیبی موسوم به cathepsin B در بدن کمک می کند. تصور می شود این ترکیب با رسیدن به هیپوکامپوس مغز به تولید سلولهای مغزی جدید کمک می کند.

خوب غذا بخورید

توجه به غذایی که می خوریم نقش بسیار مهمی در افزایش سطح رضایتمندی و در نهایت شاد بودن دارد. محققان توصیه می کنند که افراد از خوردن مواد قندی فرآوری شده پرهیز کنند زیرا ثابت شده که این امر احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد. این درحالی است که در رژیم غذایی کشورهای غربی ترکیباتی وجود دارد که با احتمال ابتلا به افسردگی در ارتباط هستند. همچنین تحقیقاتی انجام شده که ارتباط معنا داری را میان افسردگی و مصرف مواد قندی ترسیم می کنند. از آن گذشته نباید از یاد برد که میکروبهای موجود در سیستم روده ارتباط مستقیمی با سطح سلامت افراد دارند و به همیین دلیل باید در نوع غذایی که خورده می شود دقت زیادی به خرج دهیم.

برنامه ریزی داشته باشید

شانون کولاکوفسکی، نویسنده کتاب «وقتی افسردگی به روابط شما صدمه می زند» می گوید: بدون شک وقتی برنامه ریزی می کنید و آن را در زندگی روزمره دنبال می کنید در واقع به خود کمک کرده اید و این مانع از ابتلا به افسردگی می شود. به بیان دیگر می توان گفت برنامه ریزی در زندگی پایه و اساس ایجاد تحرک بیشتر در کارهای روزمره است.

از تعاملات اجتماعی غافل نشوید

از این مورد به عنوان یکی از عوامل مؤثر در ارتقای سطح رضایتمندی و شادی در زندگی یاد می شود. تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می دهند ارتباطات اجتماعی بهترین ابزار برای حفظ سلامت روانی محسوب می شوند. در این میان ازدواج و از آن مهمتر ازدواج خوب کمک زیادی به افزایش شادی در زندگی می کند. اما نباید از یاد برد که ازدواج بی سرانجام یا پیوندی که با تنش همراه است می تواند به تشدید افسردگی منجر شود.

منبع: forbes

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا