یک سوم مردم جهان کهکشان راه شیری را نمی بینند

این تحقیق که در مجله Science Advances منتشر شده است، بر اساس داده های جمع آوری شده از فضا توسط ماهواره Suomi National Polar-orbiting Partnership ، الگوهای رایانه ای از روشنایی آسمان و اندازه گیری های حرفه ای و آماتوری روشنایی آسمان از روی زمین انجام شده است.

این اطلس جدید که در مورد آلودگی نوری در سراسر جهان است نشان می دهد که یک سوم از مردم کره زمین به دلیل نورهای مصنوعی قادر به مشاهده کهکشان راه شیری نیستند و شدت این مشکل به واسطه اتخاذ نشدن اقدامات نظارتی، رو به افزایش است.
بر اساس این اطلس، 60 درصد اروپایی ها و تقریبا 80 درصد ساکنان آمریکای شمالی به دلیل تاثیرات نور مصنوعی، قادر به مشاهده نوار درخشان کهکشان راه شیری نیستند. کهشان راه شیری برای 77 درصد از جمعیت انگلیس دیگر قابل مشاهده نیست و این کهکشان از دید حدود 14 درصد این کشور از جمله مناطقی که از لندن تا لیورپول و لیدز کشیده شده، پنهان است.
بر اساس این تحقیق، آلودگی نوری در نیم قرن گذشته تشدید شده است و هر سال حدود شش درصد در آمریکای شمالی و اروپا افزایش می یابد.
این مطالعه جدید، داشتن روشنایی 14 میکروکندلا ( microcandelas) یا بیشتر در هر متر مربع را که حدود 10 درصد بیشتر از سطح روشنایی معمولی آسمان در شب است، به عنوان آسمان با آلودگی نوری تعریف می کنند.
این اطلس جدید نشان می دهد که اکنون، بیش از 80 درصد مردم جهان شب ها با آلودگی نوری آسمان مواجه هستند که شامل حدود 83 درصد جمعیت اروپا و بیش از 99 درصد مردم اروپا و آمریکا می شود.
 به گزارش ایرنا از گاردین، همچنین بر اساس جمعیت، سنگاپور بیشترین میزان آلودگی نوری آسمان در جهان را دارد و بعد از آن کویت، قطر، و امارات متحده عربی قرار دارند که همه انها کشورهای پرجمعیتی هستند. اما آفریقا تاریکترین آسمان را دارد و از 10 کشور حداقل آلوده در این قاره محسوب می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا