اولین شبه ارگان ها ساخته شد

سیناپرس:برای اولین بار در دنیا، تکنیکی توسط محققان آمریکایی برای تولید ارگانوئید یا شبه ارگان ها ارائه شده است که می تواند بافت پانکراسی سرطانی را ترمیم کند.

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس بیماری پیشرونده‌ای است که باعث اختلال در کار لوزالمعده می‌گردد. بیش از ۹۰ درصد از سرطان‌های لوزالمعده از سلول‌های مجاری لوزالمعده که مسئول انتقال آنزیم‌های گوارشی به دوازدهه (اولین بخش روده باریک) است، سرچشمه می‌گیرد، به طوری که دو سوم تومورهای مجرا در سر و یک سوم بقیه در تنه و دم لوزالمعده ایجاد می‌شوند. این سرطان‌ها اغلب به وسیله بافت‌های ملتهب لوزالمعده احاطه می‌شوند، به طوری که در تشخیص لوزالمعده ایجاد مشکل می‌کنند. تومورهای لوزالمعده می‌توانند باعث انسداد مجرای صفراوی شوند و موجب بیماری زردی گردند. سرطان پانکراس اغلب بدخیم است. برای بیماران مبتلا به سرطان لوزالمعده از سه نوع درمان استاندارد زیر استفاده می‌شود: جراحی (عمل جراحی ویپل) ، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی. با این حال، تنها 6% بیماران بیشتر از 5 سال پس از تشخیص بیماری زنده می مانند. در بسیاری از بیماران به دلیل دیر کشف شدن بیماری و بروز متاستازهای مختلف این نوع سرطان قابل درمان نیست و فقط درمان تسکینی صورت میگیرد.

با این تکنیک جدید محققان می توانند مسیرهای مولکولی ایجاد بیماری را بررسی کنند و به دنبال داروهای جدید برای درمان این سرطان باشند. برای درمان بیماری هایی مانند سرطان، که با تقسیم بیش از اندازه و غیر طبیعی سلول ها به وجود می آید، محققان نیاز دارند تا منبع سلول های نرمال و سلول های سرطانی قابل رشد در محیط آزمایشگاه داشته باشند. اما رشد و تکثیر سلول های نرمال و سرطانی در محیط آزمایشگاه بسیار سخت است و با مشکلات بسیاری همراه است.ارگانوئید ها این امکان را به محققان می دهد تا بافت پانکراس را به صورت 3 بعدی در آزمایشگاه کشت دهند و از آن برای آزمایشات بیشتر استفاده کنند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا