هنر بی‌نظیر طراحان و مهندسین در خودروی ایتالیایی

به گزارش جام جم آنلاین ، مدل بی‌نظیر آلفارومئو جولیا را باید یک پدیده در صنعت خودروسازی جهان دانست.

این مدل رقیب مستقیم بی‌ام‌و M3 و M5 است؛ ولی در بازار پررقابت سدان‌های لوکس، آئودی، لکسوس و کادیلاک نیز باید به شدت مراقب این زیباروی ایتالیایی باشند.

داستان نام‌گذاری جولیا به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی مربوط می‌شود (مدل‌های کلاسیکی از آلفارومئو با همین نام در گذشته تولید شده‌اند.)

طراحی بدنه‌ این مدل به طور کلی دارای خطوط و فرمی مانند مدل‌هایی از بی‌ام‌و، جگوار و مازراتی است.

این سدان اسپرت دیفرانسیل عقب، بدون اینکه از عناصری کارتونی و غیر‌معمول استفاده کند، بسیار عضلانی و مردانه طراحی شده است ولی در عین حال بسیار معقولانه و جاافتاده نیز به نظر می‌رسد.

جولیا در قسمت جلو، بدون شک یک آلفارومئوی اصیل است و در طراحی کلی نیز به خوبی این اصالت حفظ شده‌ است.

ورود این خودرو به بازار برای علاقمندان به اتومبیل در سراسر جهان به‌ قدری مهم است که برخی در تقویم خود این روز را علامت‌گذاری کرده‌اند!

روز ۱۰ می آلفارومئو تمامی مدل‌های تولیدی جولیا را در پیستی به نام
«Centro Sperimentale Balocco» به نمایش گذاشت.

در واقع این حرکت جشنی کوچک به مناسبت راه‌اندازی خط تولید این مدل بعد از انتظار طولانی مدت علاقمندان بود.

این خودرو در سه مدل عرضه خواهد شد. مدل استاندارد که جولیا نام دارد، مدل سوپر و نهایتاً مدل بسیار پرقدرت کوادریفولیو (Quadrifoglio) که بر اساس کانسپتی به نام
«La meccanica delle emozioni» با کمترین میزان تغییرات در آن ساخته شده است.

این مدل‌ها با پیشرانه‌های متفاوتی عرضه می‌شوند که پیشرانه‌ ۲.۲ لیتری دیزلی با توان‌های خروجی متفاوت ۱۵۰ و ۱۸۰ اسب‌بخاری تحویل می‌دهند.

این پیشرانه بسته به درخواست مشتری به جعبه‌دنده‌ ۶ سرعته‌ی دستی یا ۶ سرعته‌ی خودکار متصل خواهد شد.

اما قوی‌ترین مدل جولیا که پسوند کوادریفولیو را یدک می‌کشد پیشرانه‌ ۲.۹ لیتری ۶ سیلندر با دو توربوشارژر را به عنوان قلب تپنده‌ خود دارد که با قدرت فوق‌العاده‌ ۵۱۰ اسب بخار، جثه‌ ۱۵۰۰ کیلوگرمی آن را تنها در ۳.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

برای پایین آوردن وزن این خودرو گلگیر‌ها و تمامی درها از آلومینیوم ساخته شده‌اند. همچنین برای پایین‌تر آوردن وزن و مرکز ثقل خودرو، جنس سقف و کاپوت کشیده‌ جلو نیز از فیبر کربن است. تمامی این طراحی و مهندسی پیشرفته به توزیع وزن فوق‌العاده ۵۰.۵۰ بر روی دو محور عقب و جلوی خودرو منتهی شده است. این توزیع وزن در کلاس این خودرو بهترین به شمار می‌رود.

همانطور که اشاره شد این خودرو دارای چرخ محرک عقب است ولی آلفارومئو با استفاده از دیفرانسیل هوشمند مقدار گشتاور رسیده به این چرخ‌ها را کنترل کرده تا در هر ثانیه بیشترین مقدار نیرو به چسبنده‌ترین لاستیک به زمین برسد. ابعاد لاستیک‌های ۱۹ اینچی پیرلی P Zero Corsa که به طور اختصاصی برای پرقدرت‌ترین مدل جولیا ساخته‌ شده‌اند در جلو R245.35 و در عقب R285.30 است.

از دیگر مشخصات بارز جولیا می‌توان به سیستم تعلیق مخصوص آلفارومئو با نام آلفا‌لینک و سیستم فرمان بسیار دقیق آن اشاره کرد که بازخوردی عالی از سطح جاده و جهت قرار گیری لاستیک‌ها را به راننده منتقل می‌کنند.

سیستم ترمز جولیا نیز در نوع خود بسیار پرقدرت و هوشمند است به طوری که خودرو را تنها در مسافت ۳۲ متری از سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به صفر می‌رساند.

یکی از قابلیت‌های بسیار ممتاز و منحصر به فرد جولیا که در دیگر هم‌کلاسی‌هایش وجود ندارد، در سیستم آیرودینامیک فعال آن نهفته است. اسپیلیتر فعال این مدل که آلفارومئو آن را AlfaTM می‌خواند، به طور دائم در حال بررسی وضعیت پایداری چرخ‌های جلویی است و با رسیدن به سرعتی مشخص همانند اسپویلر لامبورگینی اونتادر، از زیر سپر جلو بیرون آمده و به افزایش چسبندگی خودرو در سرعت‌های بالا کمک می‌کند.

مردم جهان، شرکت‌های اتومبیل‌سازی ایتالیایی را همواره برای طراحی‌های بی‌نظیر و دیوانه‌وارشان ستوده و با آمدن اسم آلفارومئو انتظارشان بیشتر از قبل نیز شده است. ولی این شرکت با جولیا نشان داد که نه فقط در بحث طراحی بلکه در استفاده‌ کامل از تجهیزات جدید، مشخصات فنی فوق‌العاده، سادگی و کیفیت بالا یکی از بهترین‌های جهان را برای فروش آماده‌ کرده‌ است. امیدواریم با ورود خودروسازان مطرح و درجه یک جهان به ایران، شاهد حضور چنین خودروهای پیشرفته و زیبایی در سطح کشور باشیم.

منبع: زومیت

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا