بررسی تنوع ژنتیکی شترهای یک کوهانه

شتر ها یکی از شگفت انگیز ترین انواع پستانداران در جهان محسوب می شوند که قابلیت فوق العاده آن ها در تطبیق یافتن با شرایط دشوار آب و هوائی و مقاوت بسیار زیاد آن ها در برابر بی آبی و همچنین توانائی حمل بار و طی کردن مسیر های طولانی ، سبب شده بود که انسان از دیرباز از این جانوران در راستای اهداف خود استفاده کند.

تیمی از پژوهشگران انگلیسی اقدام به نمونه برداری و تجزیه و تحلیل دی ان ای بیش از یک هزار شتر مختلف از مناطق گوناگون جهان شامل غرب آفریقا، پاکستان ، عمان و سوریه کرده و دریافتند که این جانور علی رغم گسترش در حوزه وسیعی از کره زمین ، دارای تنوع ژنتیکی بسیار اندکی بوده و تمامی جانوران مطالعه شده در مناطق مختلف فوق الذکر از نظر ساختار دی ان ای بسیار به هم شبیه هستند.

به تازگی تیمی از پژوهشگران انگلیسی اقدام به نمونه برداری و تجزیه و تحلیل دی ان ای بیش از یک هزار شتر مختلف از مناطق گوناگون جهان شامل غرب آفریقا، پاکستان ، عمان و سوریه کرده و دریافتند که این جانور علی رغم گسترش در حوزه وسیعی از کره زمین ، دارای تنوع ژنتیکی بسیار اندکی بوده و تمامی جانوران مطالعه شده در مناطق مختلف فوق الذکر از نظر ساختار دی ان ای بسیار به هم شبیه هستند.

پژوهشگران اعتقاد دارند که شتر در حدود 3 هزار سال پیش توسط بشر اهلی شده و مورد استفاده قرار گرفته است. در همین رابطه اولیور هانوته از پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام درباره چگونگی توزیع ژنتیکی و گسترش این حیوان علی رغم عدم تنوع ژنتیکی در بین گونه های مختلف ساکن بخش های گوناگون جهان گفت: برای صدها سال ، انسان از این شترها برای حمل و نقل و سفر های طولانی استفاده کرده و شترها به همراه محموله های بازرگانی،  صدها کیلومتر مسیر را طی می کردند. در ادامه وقتی که کاروان به مقصد می رسید، بسیاری از این شترها بسیار خسته شده و نیازمند استراحت برای مدت زمانی طولانی بودند . به همین دلیل سنت تعویض و مبادله شترهای خسته با شترهای تازه نفس در بسیاری از مناطق دنیا شکل گرفته و به این ترتیب گونه های شتر از یک نژاد و با ژنتیک مشترک در مناطق مختلف دنیا پراکنده شدند.

 پژوهشگران در این رابطه اعتقاد دارند، اختلاط نژادی شترها موجب شد تا گونه شترهای تک کوهانه موفق به حفظ تنوع ژنتیکی خود شده و بقا پیدا کند.

منبع: archaeology

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا