کاهش جهانی میزان سولفور

با حرکت کشور ها به سوی گاز های طبیعی و استفاده از زغال سنگ های با سولفور کم، همچنین افزایش روز افزون استفاده از سیستم های پاک کننده، امروزه میزان سولفور موجود در هوا در مقایسه با 40 سال گذشته به 25 درصد کاهش پیدا کرده است. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه ایلینوی، میزان سولفور در حوضه ها و رودخانه های مناطق غربی آمریکا به طور پیوسته کاهش یافته است.

سولفور موجود در خاک وارد گیاه شده و همراه با آن برداشت می شود. به همین دلیل نیز به صورت روز افزون شاهد از دست رفتن سولفور خاک هستیم.

میزان سولفور در محیط های کشاورزی به دلیل برداشت های سالانه محصول و آب شویی رسوبات و کودهای به جا مانده هم اکنون به صفر رسیده است. کاهش غلظت سولفات در محیط های کشاورزی را می توان پاسخی مستقیم به کاهش رسوبات جوی دانست. با این حال ممکن است در آینده کشاورزان به خصوص در بخش هایی با خاک نابارور مجبور به استفاده از کود دارای سولفور شوند.

مارک دیوید به عنوان یکی از محققان این تحقیق در این باره بیان کرد که: «ما هنوز دچار کمبود گوگرد واقعی نشده ایم اما واضح است که میزان سولفور خروجی از خاک و آب به مراتب بیشتر از میزان سولفور ورودی است.» با این حال با چنین روند کاهشی در میزان سولفور آب و خاک به احتمال زیاد کشاورزان در بخش هایی مجبور به استفاده از کودهای دارای سولفور خواهند بود.

دیوید در این باره توضیح می دهد که سولفور موجود در خاک از دو منبع اصلی تامین می شود که یکی از آنها حاصل احتراق سوخت های فسیلی و دیگری حاصل از آب های زیر زمینی درگیر با زغال سنگ ها است. سولفور موجود در خاک وارد گیاه شده و همراه با آن برداشت می شود. به همین دلیل نیز به صورت روز افزون شاهد از دست رفتن سولفور خاک هستیم.

دیوید بر این باور است که مطالعه او را می توان یکی از اولین تحقیقات بلند مدت در زمینه روند سولفور دانست. او در این باره بیان کرد که: «بسیاری از مطالعاتی که درباره رسوبات سولفور جو انجام شده در شمال شرق ایالات متحده و در مناطقی بوده است که دریاها اسیدی شده بودند. میزان سولفور در خاک جنگل های شمال شرق فرا تر از یک مشکل است.»

منبع: eurekalert

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا