تلاش برای درمان سندرم تنگی نفس حاد

سندرم تنگی نفس حاد یا Acute Respiratory Distress Syndrome که با نام اختصاری ARDS نیز شناخته می شود، تمامی بافت های ریه را که وظیفه جذب اکسیژن را بر عهده دارد با خود درگیر کرده و مشکلاتی جدی برای بیماران به وجود می آورد. ریه این گروه از بیماران به مرور زمان بسیار سفت و غیر منعطف شده و توانائی انتقال اکسیژن به خون را از دست می دهد.

این روش درمانی منجر به کاهش سطح التهاب ریه افراد بیمار شد اگر چه این افراد همچنان نیاز به استفاده از سیستم مکانیکی تنفس را داشته و در صورت قطع این سیستم ، خطر مرگ آن ها را تهدید می کند. اما میزان جذب اکسیژن خون این افراد ، بهبود بسیار زیادی نشان می دهد.

در همین رابطه پرفسور کانوالجیت آناند از اساتید دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا اعلام کرد : این بیماری به دلیل شرایط ویژه ای که ایجاد می کند ، طی دهه های گذشته مورد توجه پژوهشگران قرار داشته و تلاش های بسیاری برای درمان این بیماری انجام شده بود که متاسفانه هیچکدام از این تحقیقات تا امروز منجر به ارائه درمانی قطعی و امیدوار کننده برای این بیماری نشده است.

تیم پژوهشگران در این مطالعات برای نخستین بار به صورت تصادفی اقدام به گزینش کودکان مبتلا به این بیماری و انجام درمان استروئیدی روی آن ها کرده و به بررسی تفاوت ایجاد شده در دو گروه از کسانی که این درمان را دریافت کرده و سایر کسانی که تحت روش های درمانی متداول پیشین هستند ، پرداخته و شرایط هر دو گروه را ثبت کردند.

در ادامه این روند ، کودکان در بخش های مراقبت ویژه و با استفاده از سیستم  تهویه مکانیکی بستری شده و  با استفاده از داروهای کورتیکواستروئید و متیل پردنیزولون تحت درمان قرار گرفتند.

دکتر دای کیمورا از دیگر پژوهشگران مشارکت کننده در این مطالعات و استاد دانشگاه تنسی نیز اعلام کرد : این روش درمانی منجر به کاهش سطح التهاب ریه افراد بیمار شد اگر چه این افراد همچنان نیاز به استفاده از سیستم مکانیکی تنفس را داشته و در صورت قطع این سیستم ، خطر مرگ آن ها را تهدید می کند. اما میزان جذب اکسیژن خون این افراد ، بهبود بسیار زیادی نشان می دهد.

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که این تیم تحقیقاتی در مرحله بعدی مطالعات خود باید به شناسائی روش عملکرد داروهای استروئیدی پرداخته و این موضوع را مشخص کند که استروئید ها بر اساس چه مکانیزمی می توانند التهاب ریه را کاهش دهند.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن ، در آخرین شماره مجله پزشکی پیشگامان طب کودکان یا Frontiers in Pediatrics منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا