اقیانوسها خالی از اکسیژن می شوند

محققان مرکز ملی تحقیقات اتمسفریک (NCAR) هشدار داده اند که به واسطه تداوم گرمایش زمین چندان دور از ذهن نخواهد بود که تا سال ۲۰۳۰ بسیاری از اقیانوسهای جهان حجم قابل توجهی از اکسیژن خود را از دست دهند.

نتایج این مطالعه که در ژورنال تخصصی Global Biogeochemical Cycles منتشر شده نشان می دهد که تغییرات جوی تأثیرگذاری شدیدی بر غلظت اکسیژن اقیانوسهای سراسر جهان داشته است.

درحالی که محققان به این نتیجه رسیده اند که سطح آب اقیانوسهای سراسر جهان در حال کاهش است اما آنها مطمئن نیستند که تغییرات جوی و گرمایش زمین تا چه حد در این فرآیند تأثیرگذار است.

محققان در این بررسی به سراغ شبیه سازی های رایانه ای نیز رفته اند. آنها از این ابزار برای بررسی تأثیرگذاری گرمایش زمین بر کاهش سطح اکسیژن اقیانوسهای جهان در دهه های پیش روی استفاده کرده و متوجه شده اند که این شرایط به وخیم شدن محیط زندگی ارگانیسمهای دریایی منجر می شود.

مطالعه در زمینه کاهش اکسیژن اقیانوسهای جهان همواره در دست انجام بوده اما هیچگاه توجه چندانی به نتایج منتشر شده در این زمینه نمی شده است.

به گزارش مهر، اما اکنون مشخص شده که در مقایسه با قبل، اقیانوسها محیط خطرناک تری برای حیات وحش دریایی محسوب می شوند. در این خصوص می توان به تمایل برخی گونه های جانوری ساکن در اعماق اقیانوس اشاره کرد که با توجه به تغییرات به وجود آمده در آبها، گرایش به سطح پیدا کرده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا