گزارش تصویری و تحلیل فنی آرامگاه درویش محمود

این بنا از ایوان ورودی ، گنبد ، قبرستان روبروی بنا تشکیل شده است . بنای مخروبه ای در بخش شمالی آرامگاه و چسبیده به آن دیده می شود . در اطراف روستا تعداد زیادی کوره گچ پزی وجود دارد  که علت آن نوع و بافت خاک این محل است.

از تاریخ فوت و هویت فرد مدفون این آرامگاه ، اطلاع صحیحی در دست نیست ،  ولی به احتمال زیاد  وی یکی از عارفان قرن هشتم و از پیروان عارف جلیل القدر ، شیخ علا الدوله سمنانی است و برخی نیز احتمال می دهند که مقبره  تقی الدین علی دوستی سمنانی شاگرد مشهور شیخ  علا الدوله باشد .          

گنبد بنا آجری بوده و دارای ساقه بلند و گنبد مخروطی شکل با ارتفاع کم ساخته شده است .  در ساقه گنبد پنجره های مشبک آجری اجرا شده است . ایوان ورودی بقعه دارای دهانه گشادی است که به تازگی مرمت شده است . در داخل ایوان پنجره گچی اجرا شده است و در کل ایوان کتیبه ای به چشم نمی خورد . در سقف ایوان آثار ته رنگ دیده می شود . در ضلع جنوبی داخل ایوان فرو رفتگی محراب مانندی وجود دارد و در بخش جلویی ایوان ( قسمت شمالی ) یک ورودی کوچک به بخش مخروبه مشاهده می شود . داخل بنا در حال حاضر محرابی وجود ندارد . اتاق مقبره چهار ضلعی بوده و در چهار جهت فرو رفتگی دارد که حالت چلیپایی به بنا می دهد .  در ورودی بنا در  ضلع شرقی واقع شده است .  داخل اتاق کلاً با گچ اندود شده است و  در چهار گوشه بنا چهار فیلپوش در ساقه گنبد اجرا شده است  در زیر گنبد و ساقه داخلی آن ، شانزده پنجره گچی نورگیر  تعبیه شده است .

اصل بنا چهار ضلعی بوده و به وسیله فیلپوش ها هشت ضلعی شده است  و در نهایت این هشت ضلعی به شانزده ضلعی تبدیل شده و سرانجام به دایره می رسد.  در زیر گنبد ، تزئینات خاصی دیده نمی شود و کاملاً از آجر بوده که به تازگی بند کشی شده است . 

ابعاد آجرهای به کار رفته در بنا متفاوت است و در بخش های بیرونی آن آثار متعدد حفاری غیر  مجاز به چشم می خورد. در بخش شمالی بنا ، قسمتی از دیوار با لاشه سنگ و ملاط آهک در وسط بخش های آجری اجرا شده است که احتمالاً در دوره ای دیواره مذکور فرو ریخته و به این شکل مرمت شده است .

قطر خشت های به کار رفته در بنا حدوداً هفت سانتیمتر است .  در  بخش  جنوبی  بنای  فعلی  نیز محوطه مخروبه ای  دیده می شود که احتمالاً اتاق قرینه ای با اتاق مخروبه ضلع شمالی بوده است .

پی بنا از سنگ و آهک ساخته شده که در بخش هایی به   دلیل شسته شدن خاک اطراف  بر اثر مرور زمان و سایر عوامل ، آشکار شده است. روبه روی  ایوان ورودی  ، قبر شیخ محمود  دیده می شود که سنگ آن مرمر و مربوط به دوران معاصر است . بر اساس مندرجات نقر شده روی سنگ مذکور ، وفات شیخ در سال 736 هجری قمری صورت گرفته است .

این بقعه مورد احترام فراوان   مردم منطقه بوده و  به گفته اهالی روستا ، در گذشته های دور  به دلیل کمبود آب در منطقه ، دقیقاً در زیر گنبد  چاه کنده بودند که امروزه نیز دارای آب است .  در محوطه گنبد ، فضاهای کوچکی برای چله نشینی تعبیه شده است .

از تاریخ فوت و هویت فرد مدفون این آرامگاه ، اطلاع صحیحی در دست نیست ،  ولی به احتمال زیاد  وی یکی از عارفان قرن هشتم و از پیروان عارف جلیل القدر ، شیخ علا الدوله سمنانی است و برخی نیز احتمال می دهند که مقبره  تقی الدین علی دوستی سمنانی شاگرد مشهور شیخ  علا الدوله باشد .

درویش محمود به دلیل وارستگی و کرامتی که داشته مورد توجه و احترام مردم سمنان  و نواحی اطراف بوده و به همین جهت  درویش مومن آباد نیز نامیده می شود .  در کتاب مطلع الشمس نوشته صنیع الدوله  از وی با نام درویش علی یاد شده است ولی نوشته های سنگ قبر وی با نوشته های کتاب فوق ،  تفاوت دارد .

 ساختمان مقبره درویش محمود در محوطه بزرگ و مربع  شکلی به ضلع 60/8 متر واقع شده که بر چهار طرف آن چهار درگاه بلند با قوس جناقی  ساخته شده است . در درگاه سمت راست  ورودی ، دری وجود دارد که به اتاق کوچکی که برای سکونت  ایجاد گردیده است ، باز می شود .

دردرگاه روبه روی در ورودی ، در گاه کوچکتری با قوس گهواره ای  و در ضلع رو به  قبله آن محراب ساده ای به چشم می خورد. در قسمت فوقانی چهار گوشه اتاق چهار فیل پوش وجود دارد که به کمک طاق نما های بزرگ و تو پر طرحی هشت ضلعی را  می سازد . این طرح را  شانزده طاق نمای کوچک به طرح مدوری تبدیل ساخته که پایه ساقه گنبد را تشکیل می دهند .

ایوان مقبره به ارتفاعی به حدود ده متر است و در طرفین ایوان  دو ستون مدور و قطور و نیمه ویران جلب توجه می کند که احتمالاً  بنای مناره های آن را تشکیل می دادند .  دهنه ایوان 60/8 متر است و در ضلع رو به قبله آن یک فرو رفتگی بر روی دیوار به عنوان محراب به چشم می خورد . ارتفاع ساقه آجری گنبد بلند تر از حد متعارف است که بر روی آن کا سه مخروطی گنبد با قاعده پهن و ارتفاع کم قرار دارد .  در آرامگاه درویش محمود هیچ گونه کتیبه و سنگ نبشته ای که دال بر انتصاب  تاریخ اولیه بنا باشد ، وجود ندارد . اما می توان آن را در زمره ابنیه تاریخی قرن هشتم به شمار آورد .

داخل آرامگاه فاقد هر گونه تز ئینات و کاشی کاری است و در وسط مقبره و زیر  گنبد ،  چاه آبی وجود دارد که آب شرب زائرین مقبره را تامین می کند . صحن آرامگاه مخروبه و خاکی می باشد و به عنوان گورستان روستا از آن استفاده شده است .  در سال های گذشته نسبت به تعمیر و باز سازی ایوان  با آجر نما و سفید کاری داخل مقبره  و باز سازی گنبد با آجر و ساخت و نصب در ورودی  و نورگیر اقدام شده است .

مزار شیخ نظام الدین محمود در بیرون به صورت دو طبقه و در فضای باز واقع شده است . به این صورت که طبقه زیرین به قرار 50/2 متر  طول و 40/1 متر عرض و 5/0 متر ارتفاع است  که از سنگ مرمر یکپارچه  ساخته شده است .

طبق نوشته حافظ حسین کربلائی تبریزی مولف روضات الجنان و جنات الجنان ، مرگ شیخ محمود مزدقانی را به اختلاف در سال 761 و 766 هجر ی در همدان ثبت کرده اند . مگر این که او را پس از مرگ به سمنان منتقل کرده باشند .  در سمت راست سنگ قبر و به موازات طول آن این عبارت نوشته شده است :

«  از ارتحال حضرت شیخ سندی در دست نیست اما آغاز دوره خلافت و ارشاد ایشان سال 736 هجری یعنی سال ارتحال حضرت شیخ علا الدوله سمنانی می باشد . »

ارتفاع ساقه آجری گنبد بلند تر از حد متعارف است که بر روی آن کاسه مخروطی گنبد با قاعده پهن و با ارتفاع کم قرار دارد .

بقعه درویش محمود بیشتر شبیه بنا های روئینه طوس و خانقاه امام محمد غزالی , و از نظر ساقه گنبد و اجرای آن شبیه امامزاده علی اکبر گرمسار است   و معماری آن بیشتر به دوره ایلخانی شباهت دارد .  در این بقعه نیز قبر درویش  را در فضای آزاد و بیرون از اتاق گنبد دفن کرده اند که مانند صوفی آباد است .

بنای تاریخی آرامگاه درویش محمود به شماره 31 در سال 1318 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت تاریخی رسیده است .

گزارش تصویری و تحلیل فنی: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا