تقلب علمی، آینده جامعه ایران را تهدید می‌کند

دکتر فرجی دانا در مراسم گرامیداشت روز معلم که امروز در دانشگاه خواجه نصیرطوسی برگزار شد تقلب علمی را تهدیدی برای آینده جامعه دانست و گفت: متاسفانه در سالهای اخیر تقلب علمی در جامعه ایران رواج یافته و آن را با مخاطرات جدی مواجه کرده است ، در حالی که تخلفات کوچک نباید به قاعده طلایی در نظام آموزشی کشور تبدیل شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: باید کدهای اخلاقی در نظام آموزشی ما اصل قرار بگیرند چرا که در دین اسلام پاک بودن شرط اول موفقیت است. نباید اجازه دهیم ناسالمی‌ها در جامعه علمی رواج پیدا کنند.

دکتر فرجی‌دانا از معلمان به عنوان قدرت نرم و رسالت آنها را در جامعه امروز بسیار حساس و کلیدی توصیف کرد و افزود: قدرت سخت و نظامی در دنیای امروز کارساز نیست. قدرت نرم از جنس فرهنگ جایگزین قدرت سخت قرار گرفته و این معلمان هستند که به عنوان ابزار این قدرت می‌توانند تحولات بسیار مثبت در جامعه ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه تهران آموزش را از مهمترین ابزار قدرت نرم در جامعه دانست و یادآور شد: بر اساس گزارش سال 93 شورای اجرایی یونسکو IST یکی از ابزارهای موثر قدرت نرم اعلام شد و از دولت‌ها خواسته شد این ابزار را در آموزش خود استفاده کنند آنچه ما امروز به عنوان ابزار قدرت نرم به یاد داریم علم آنها نیست بلکه رفتار، کردار، منش وشخصیت آنها است که بر ما تاثیر گذاشته است.

رییس انجمن مهندسی کشور توجه به اخلاق مهندسی را سرلوحه برنامه‌های انجمن عنوان کرد و گفت: توجه به کدهای اخلاقی در فعالیتهای مهندسی از ضرورت‌های توسعه پایدار به شمار می‌آید باید این اخلاقیات در آموزش مهندسی جدی گرفته شود تا جامعه به توسعه و ارتقاء دست یابد.

به گفته فرجی دانا مهندسان با دستکاری طبیعت اقدامات بسیاری بزرگی را برای جامعه به ارمغان آورده‌اند و توانستند استانداردهای زندگی جوامع را تغییر بدهند. نکته‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از کدهای اخلاقی در فعالیتهای این مهندسان به فراموشی سپرده شده و با دستکاری نابخردانه‌ طبیعت آثار مخرب بسیاری نظیر آلودگی هوا، خاک، زمین، محیط زیست را ایجاد کرده است.

این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: توسعه پایدار و ماندگار در اخلاق مهندسی که مهندسین باید از آن پیروی کنند در سه بعد جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی کدهای اخلاقی نمود پیدا می‌کند که باید در فعالیتهای مهندسی مورد توجه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: جنبه اجتماعی کدهای اخلاقی فعالیتهای مهندسی قاعده طلایی که باید حاکم باشد این است که حق ما برای پیدا کردن نیازهای اساسی از طبیعت باید به همسایگان محلی، جهانی و ساکنان آینده کره زمین نیز تعمیم داده شود و آنها تنها در فعالیتهای مهندسی به فکر خود نباشند.

وی ادامه داد: قاعده دوم در کدهای مهندسی اخلاقی این است که باید در فعالیتهای خود به حقوق اقشار آسیب‌پذیر و فقرا نیز توجه شود و قاعده سوم نیز این است که در فعالیتهای مهندسی باید اصل مخاطرات و منافع در نظر گرفته شود و مخاطرات فعالیتهای خود را متوجه دیگران نکنیم.

دکتر فرجی دانا در جنبه اقتصادی فعالیتهای مهندسی نیز خاطرنشان کرد: اصل بر این است که مهندسین باید هزینه آلودگی‌هایی که در نتیجه فعالیتهای مهندسی خود در طبیعت و محیط زیست وارد می‌کنند را بپردازند.

وی در پایان با تاکید بر این که توجه به کدهای اخلاقی در آموزش مهندسی گنجانده شود، گفت: مقوله اخلاق در آموزش به خصوص آموزش مهندسین باید جدی گرفته شود اگر به بداخلاقی‌های کوچک بها ندهیم به بداخلاقی‌های بزرگ در جامعه تبدیل خواهد شد.متاسفانه در حال حاضر جای اخلاق در آموزش مهندسین ما خالی است.

تقدیر از اساتید نمونه دانشگاه خواجه نصیر به مناسبت روز معلم

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نبی‌الله خزعلی نماینده نهاد رهبری در دانشگاه خواجه نصیر طوسی در این مراسم طی سخنانی استادان را جانشینان پیامبر توصیف کرد و گفت: معلمان و اساتید رسالتی نظیر رسالت پیامبر (ص) را دارند. باید تعلیم و تربیت انسان را مقدم بر برنامه‌های علمی خود بدانند.

وی در ادامه چهار ویژگی اصلی استاد واقعی اشاره کرد و گفت: خوشرویی، خوشبویی، خوشگویی و خوشخویی چهار ویژگی یک استاد واقعی است. معلمانی که این چهار ویژگی را داشته باشند می‌توانند رسالت جانشینی پیامبر را به نحو احسن انجام بدهند.

وی در ادامه با تاکید بر این که جایگاه معلمان در جامعه امروز متزلزل شده است، تاکید کرد: این معلمان و اساتید هستند که می‌توانند جایگاه و قداست شغل خود را با احترام گذاشتن به بزرگان و معلمان خود حفظ کنند.

در ادامه این مراسم دکتر محمود احمدیان عطاری معاون آموزشی دانشگاه به تدوین شیوه نامه انتخاب اساتید نمونه در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: بر اساس این شیوه نامه هر ساله اساتیدی که در حوزه‌ها آموزش، پژوهش و وظایف استادی خود نمونه هستند معرفی و مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی تصریح کرد: خوشبختانه امسال دو نفر از اساتید این دانشگاه به نام‌های دکتر غفاری از دانشکده مکانیک و دکتر بلالایی از دانشکده شیمی توانستند بالاترین امتیاز را در رقابت اساتید نمونه کشوری کسب کنند.

در پایان این مراسم از دکتر جواد فاضلی بخشش ، دکتر رضا تقی‌زاده و دکتر مهدی مختارزاده به عنوان اساتید نمونه دانشگاه خواجه نصیرطوسی تقدیر و تشکر شد.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا