شهاب سنگی از دوران شکل گیری منظومه شمسی

تقریبا تمامی ستاره شناسان می دانند که منظومه شمسی در ابتدای تاریخچه خود دارای وضعیت بسیار پیچیده بوده و سرشار از برخورد هایی بین اجرام آسمانی بوده است. به همین دلیل نیز تعداد زیادی از شهاب سنگ ها و اجرام اسمانی در لبه منظومه ما جای گرفته اند.

به این حال معمولا این شهاب سنگ ها در اثر گذشت زمان یا نوع برخوردهایی که آنها را تجربه کرده بوده اند، تغییراتی را داشته و عملا فاقد اطلاعاتی کامل درباره آن دوران هستند. با این وجود به تازگی دانشمندان توانسته اند تا یک نمونه شهاب سنگ ویژه بدون دنباله را بیابند که در کمال ناباوری به صورت کاملا دست نخورده در فضا سرگردان است.

این کشف به واسطه پروژه Pan-STARRS 1 و تلسکوپ بسیار بزرگ تعبیه شده بر روی آن ممکن شده است و در طی آن، این شهاب سنگ صخره ای که C/2014 S3 نام گرفته شده است، توسط دانشمندان رویت شده است. دانشمندان معتقدند که این شهاب سنگ تقریبا همزمان با پیدایش زمین یعنی زمان تقریبی 4 و نیم میلیارد سال پیش ایجاد شده است.

محل شکل گیری C/2014 S3، مرکز کره زمین بوده است و طول مدار دور زدن این شهاب سنگ به دور خورشید که 860 سال یک بار تکمیل می شود، نشان از این دارد که این جرم اسمانی به کناره های منظومه ما پرتاب شده است. با این وجود دانشمندان معتقدند که نمی توانند تمامی سوال های مربوط به ریشه شکل گیری منظومه شمسی را از طریق این شهاب سنگ به دست بیاورند و به همین دلیل نیز پیش بینی می شود که با دست رسی پیدا کردن به تعداد 50 تا 100 عدد از شهاب سنگ های مشابه، می توان تئوری ارائه شده درباره ریشه پیدایش منظومه شمسی را به اثبات رساند.

منبع: engadget