رونمايي از آينه تلسكوپ بزرگ فضايي جيمز وب

 تلسكوپ جيمز وب كه جانشين تلسكوپ فضايي هابل تلقي مي شود مجهز به فناوري هايي است كه امكان رديابي نور اولين ستارگاني كه در كيهان به درخشش در آمدند را فراهم خواهد كرد. 
آنچه در اين جست‌وجوي كيهاني پررنگ‌ترين نقش را بازي خواهد كرد يك آينه بزرگ به قطر 6.5 متر در قلب تلسكوپ خواهد بود. به اين ترتيب قدرت اين تلسكوپ در جمع آوري نور حدودا هفت برابر تلسكوپ هابل است. به همين دليل است كه آينه تلسكوپ طوري طراحي شده كه قابل تا شدن باشد، فقط با تا شدن لبه ها است كه اين قطعه بريليومي و بدنه تلسكوپ در راكت پرتاب جا خواهد شد. 
ساخت اين تلسكوپ هم اكنون در مركز فضايي گودارد ناسا در ايالت مريلند آمريكا در جريان است. در ماه هاي اخير قطعات آينه به ساختمان اصلي چسبانده شد و هر كدام از قطعات شش ضلعي آينه روكش داشت. اكنون كه مهندسان آماده مرحله بعدي مونتاژ مي شوند، اين روكش ها برداشت شده و آينه به طور كامل نمايان شده است.
همچنين به زودي آينه ثانويه ، كه نور آينه اصلي را منعكس مي كند نيز نصب خواهد شد.زماني كه نصب همه تجهيزات كامل شد، آزمايش محيطي تلسكوپ شروع مي شود؛‌ تلسكوپ در معرض لرزش و صداهاي بلند قرار خواهد گرفت كه به تقليد از شرايط پرتاب به فضا با راكت است.اگر اين مرحله بدون مشكل كامل شود، تلسكوپ به مركز فضايي جانسون در تگزاس حمل مي شود تا تست نهايي سرمازدگي شديد روي آن انجام شود. اين آزمايش درهمان محفظه عظيمي كه تجهيزات آپولو دردهه 1960 درآن نگهداري مي شد انجام خواهد شد. پس از آن عناصري مثل كامپيوترها و سيستم ها ارتباطي تلسكوپ نصب خواهد شد، به علاوه اين تلسكوپ به يك سايه‌بان تاشو مجهز خواهد بود تا از آن در برابر نور و حرارت خورشيد محافظت كند. 
جيمز وب پروژه مشترك سازمان هاي فضايي آمريكا، اروپا و كانادا است و هر كدام از آنها بخشي از تجهيزات رصدخانه را فراهم كرده اند. 
وظيفه پرتاب تلسكوپ به عهده سازمان فضايي اروپا خواهد بود، اين پرتاب قرار است با موشك آريان انجام شود و اين ارزشمندترين باري خواهد بود كه آريان تاكنون حمل كرده است. 
به گزارش ايرنا از بي بي سي ،انتظار مي رود كه هزينه ساخت و عمليات تلسكوپ در طول زمان به 10 ميليارد دلار نزديك شود. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا