کد خبر : 36076 چهارشنبه 08 اردیبهشت 1395 - 14:00:42
آنتی-بیوتیکی-به-نام-سویا

سویا خاصیت باکتری زدائی از مواد غذائی دارد

آنتی بیوتیکی به نام سویا

سیناپرس: تحقیقات جدید پژوهشگران حاکی از این است که دانه های سویا رشد پاتوژن های میکروبی در مواد غذایی را متوقف کرده و به شکلی بالقوه در برابر میکروب ها ی موجود در مواد غذایی خواص آنتی بیوتیکی از خود بروز می دهند .

در همین رابطه محققان دانشگاه گوئلف در کانادا اظهار داشتند که ایزوفلاون و پپتیدهای موجود در دانه سویا ؛  به از بین بردن میکروب ها و جلوگیری از رشد آن ها در مواد غذایی کمک کرده و استفاده از آن ها به مراتب بیش از مواد شیمیایی موجود در بازار که در این خصوص مورد استفاده قرار می گیرد اثر بخش خواهند بود.

موضوع فوق از این نظر دارای اهمیت است که مواد افزودنی مصنوعی که در صنایع غذایی استفاده می شود با تنوع باکتریایی موجود در مواد غذایی  بیش از پیش با کاهش اثر بخشی روبرو شده اند و مطالعات جدید در این زمینه ، پژوهشگران این حوزه را به دست یابی جایگزین گیاهی از مشتقات سویا امیدوار کرده است .

دکتر سورش نتیراجان ، استاد و محقق دانشگاه گوئلف در این خصوص گفت : نتایج مطالعات جدید بسیار هیجان انگیز و امیدوار کننده است و دلیل آن عدم کارایی آنتی بیوتیک های موجود در صنعت مواد غذایی است وعملکرد مثبت مشتقات سویا در کمک به باکتری های مفید روده  در مقابل مواد غذایی مصرفی در بدن انسان قابل بررسی بیشتر است. تحقیقات فوق نشانگر مقابله پپتید ها روی باکتری های موجود در مواد غذایی همانند محدود کردن رشد لیستریا و سودوموناس است .

در ادامه این مطالعات مشخص شد که اثر بخشی آنتی بیوتیک های حفاظتی موجود در مواد غذایی به دلیل مقاومت باکتریایی ، کمتر از پیش خواهد بود .

در پایان لازم به ذکر است که پپتید سویا با خاصیت سازگاری محیط زیستی وغیر سمی بودن قابلیت استفاده در صنایع غذایی به عنوان جایگزین و راه حلی مناسب مد نظر محققان این حوزه قرار گرفته است.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی بیوشیمی  Biochemistry به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان قرار دارد.

ترجمه : احسان محمدحسینی