چرنوبیل ، سی سال پس از فاجعه

منطقه چرنوبیل در مرز اوکراین و بلاروس پس از فاجعه انفجار اتمی در آن ، همواره یک منطقه ممنوعه محسوب می شده و به دلیل احتمال تاثیر تشعشعات اتمی باقی مانده از انفجار این نیروگاه ، اجازه ورود هیچ فردی به این منطقه صادر نمی شد. روز گذشته به طور رسمی و در آستانه سی امین سال این حادثه و پس از ارزیابی و محاسبه میزان امواج رادیو اکتیو موجود در این محل و تائید بی خطر بودن آن ،مجوز ورود  نخستین گروه از گردشگران به این محل صادر شد . 

شهر پریپیات  pripyat در  سال 1970  در نزدیکی نیروگاه هسته ای چرنوبیل احداث شده و به عنوان نهمین شهر هسته ای شوروی سابق محسوب می شده است. تا پیش از فاجعه اتمی چرنوبیل در سال 1986، این شهر محل سکونت کارکنان نیروگاه هسته ای چرنوبیل با جمعیتی نزدیک به 50000 نفر بوده ولی پس از آن این شهر به کلی خالی از سکنه و تبدیل به ویرانه شد.

به گفته کارشناسان در این انفجار مواد رادیو اکتیو لازم برای ساخت یکصد بمب اتمی وارد طبیعت شده و آزاد شد . در این فاجعه نزدیک به 5 میلیون نفر کشته و زخمی شده یا بر اثر عواقب آن دچار مشکلات جسمی شدند .

نیروگاه اتمی چرنوبیل در 14 کیلومتری این شهر قرار دارد و حادثه انفجار این نیروگاه در سال 1986 میلادی رخ داد . شرح این انفجار اتمی به این صورت گزارش شده است که در روز های 25 و 26 آپریل آن سال ، مسئولان نیروگاه برای انجام برخی آزمایش های ضروری مجبور به از کار انداختن سیستم اتوماتیک ایمنی نیروگاه شدند . این موضوع همزمان با بی توجهی مسئولان فنی راکتور ، سبب بالا رفتن بیش از حد دمای داخلی آن شده در ساعت ده و یازده دقیقه شب مسئولان نیروگاه پی به اشتباه خود برده و برای جلوگیری از بروز فاجعه مرتکب اشتباه دیگری شدند ، آن ها برای جلوگیری از  بروز بحران ، میله های کنترل را از داخل راکتور خارج کردند . در ساعات نخستین بامداد روز بعد یعنی حدود ساعت یک و نیم صبح ، فشار داخلی راکتور به حدی رسید که طی یک انفجار ، پوشش هزار تنی محافظ راکتور به هوا پرتاب شده و ذرات بخار آب و مواد رادیو اکتیو به بیرون فوران کرد . مسئولان نیروگاه به سرعت در صدد رفع اشتباه خود بودند که انفجار دوم و به مراتب شدید تر رخ داده و همزمان با آتش سوزی مهیب در داخل نیروگاه تقریبا همه چیز از کنترل خارج شد . نشت رادیو اکتیو در این منطقه باعث مرگ و بروز نشانه های مرگباری در بسیاری از مردم منطقه شده و در بخش های وسیعی از اروپا منتشر شد . به گفته کارشناسان در این انفجار مواد رادیو اکتیو لازم برای ساخت یکصد بمب اتمی وارد طبیعت شده و آزاد شد . در این فاجعه نزدیک به 5 میلیون نفر کشته و زخمی شده یا بر اثر عواقب آن دچار مشکلات جسمی شدند .

تمامی تصاویر این گزارش در فاصله روزهای نوزده تا بیست و پنجم آپریل برابر با سی و یکم فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه گرفته شده اند.

منبع: xinhuanet

ترجمه: احسان محمدحسینی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا