امضاي موافقت نامه پاريس گامي به جلو براي كمك به زمين

چند سالي است كه واژه تغييرات آب و هوايي و گرمايش زمين به گوش مي رسد، به اعتقاد كارشناسان امر علت آن انتشار گازهاي گلخانه اي است كه اثرات زيانباري را بر كره زمين و محيط زيست وارد كرده و موجب بالا رفتن دماي كره زمين شده است.
بنابر اعلام كارشناسان جهاني دماي زمين در طول 100 سال اخير حدود 2 درجه گرمتر شده است و اين روند همچنان ادامه دارد كه مهمترين علت آن انتشار گازهاي گلخانه اي ناشي از فعاليت هاي انساني است، اگر اين روند به همين سرعت ادامه يابد تا 50 سال آينده تمام جريانات هوا تغيير خواهد كرد و تمام كره زمين را تحت تاثير قرار مي دهد.
در دو دهه گذشته تغييرات آب و هوايي سبب مرگ بيش از 600 هزار نفر و ضرر اقتصادي حدود يك هزار ميليارد دلاري به كشورهاي مختلف شده است. 
طبق اعلام سازمان ملل، طي اين مدت به طور ميانگين سالانه 335 فاجعه مرتبط با آب و هوا اتفاق افتاده كه نسبت به 10 سال پيش از آن، دو برابر شده است، همچنين با گرم شدن زمين سطح آب درياها در حال بالا آمدن است به طوري كه بسياري از كشورهاي جزيره اي كوچك كه به تدريج زير آب مي روند در وضعيت هشدار و اضطرار قرار دارند. 
بنابراين بايد تاكيد دانشمندان بر ضرورت كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي به منظور كاهش خسارات و تلفات ناشي از فجايع اقليمي را جدي گرفت كه اين زنگ خطر در چند سال اخير در دنيا به صدا درآمد و دولتمردان به عمق فاجعه پي بردند و بر همين اساس، 30 نوامبر 2015 سران 195 كشور جهان در پاريس گرد هم آمدند تا به راه حلي اساسي براي مقابله با گرمايش و تغييرات آب و هوايي زمين دست يابند. اين اجلاس در بخش كارشناسان، وزرا و سازمان هاي غير دولتي كشورها به مدت 11 روز ادامه داشت.
در اين نشست كشورها متعهد شدند تا براي يك دوره 10 ساله كه از سال 2020 آغاز مي شود، با هم و در يك راستا به مقابله با پديده گرم شدن زمين و تغيير اقليم بپردازند كه بر اين اساس برنامه هاي خود را ارايه كردند.
ايران نيز متعهد شد تا سال 2030 حدود 4 درصد بدون شرط و 8 درصد مشروط به برداشته شدن تحريم ها انتشار گازهاي گلخانه اي خود را كاهش دهد كه بر اين اساس برنامه عمل خود را تهيه كرده كه در آن دو تصميم مهم را اخذ كرده است.
نخست اين كه بحث اقتصاد كم كربن را در دستور كار هيات دولت قرار داد و مهم بود كه بتواند آن را به برنامه ششم توسعه الحاق كند؛ دوم اين كه ايران مانند 194 كشور ديگر برنامه خود را معروف به 8 4 تهيه كرد و اكنون در حال برنامه ريزي و آماده مقدمات براي اجرا است.
در واقع ايران از جمله كشورهايي است كه افزايش دما و خشكسالي ناشي از تغييرات آب و هوايي، اثرات منفي بسياري بر آن داشته است از اين رو در اين نشست حضوري فعال داشته است و همچنان پيگير موضوع است.
بر اين اساس و با توجه به اهميت موضوع محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران روز دوشنبه ( 30 فروردين) با هدف شركت در مراسم امضاي موافقت ‌نامه تغييرات آب و هوايي ( نشست پاريس) تهران را به مقصد نيويورك ترك كرد كه قطعا بعد از امضاي آن، برنامه هاي عملياتي در كشور بايد با سرعت بيشتري پيش رود.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا