ارائه تكنیك های جدید عمل جراحی بسته ستون فقرات در سمپوزیوم جهانی معز و اعصاب

 دبیر علمی پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جراحان معز و اعصاب در گفت و گو با  ایرنا، به ارائه سخنرانی های متعدد در حوزه های مختلف مغز و اعصاب در این رویداد علمی كه 29 فروردین آغاز شد، اشاره كرد و گفت: در مجموع حدود 400 سخنرانی علمی در این سمپوزیوم شش روزه ارائه خواهد شد.

دكتر سید محمد قدسی اظهار كرد: موضوعات مختلفی در حوزه مغز و اعصاب در روزهای اول و دوم این رویداد علمی ارائه شد كه تكنیك های جدید عمل جراحی بسته ستون فقرات و درمان تومورهای زاویه مخچه ای (ساقه مغزی) از جمله آنها هستند.
وی اظهار كرد: تكنیك های جدید عمل جراحی بسته ستون فقرات به خصوص ناحیه كمر و دیسك های كمر با كمك آندوسكوپی، رادیوفركانسی، لیزر و اوزون و سایر تكنیك های مشابه، بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی و در عرض مدت كوتاهی انجام می شود كه عارضه های عمل جراحی باز را ندارد.
قدسی ادامه داد: تعدادی از جراحان، تجربیات خود را در قالب سخنرانی در پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جراحان مغز و اعصاب ارائه كردند.
دكتر داوود محمودی، جراح مغز و اعصاب و از شركت كنندگان در این رویداد علمی نیز به خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: انجام اعمال جراحی بسته ستون فقرات برای درمان دیسك های كمر و گردن از جمله موضوعات مطرح شده در این سمپوزیوم بوده و چندین سخنرانی در مورد آن انجام شده است.
وی اظهار كرد: امروزه علم جدید با تكنولوژی آندوسكوپ و لیزر قادر است یكسری از مشكلات ستوان فقرات را به خصوص در ناحیه كمر و بدون انجام عمل جراحی باز درمان كند.
محمودی با اشاره به این كه این تكنولوژی در ایران نیز مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: اعمال جراحی فراوانی در این زمینه در كشور صورت گرفته و نتایج آنها بسیار عالی بوده است.
وی كاهش دوره نقاهت، بیهوش نشدن بیمار و موفقیت بالاتر را از جمله مزیت های این روش خواند و گفت: مریض ظرف مدت كوتاهی به زندگی عادی خود برمی گردد و نقاهت كوتاهی خواهد داشت. این روش بیش از 80 درصد موفقیت آمیز خواهد بود.
وی با اشاره به این كه درمان دیسك های گردن هم از دیگر كاربردهای این روش است، در خصوص استفاده از تكنیك جدید عمل جراحی بسته ستون فقرات در كشور گفت: مدتی كوتاهی است كه عمل جراحی با بهره گیری از اوزون انجام می گیرد كه نتایج آن بسیار بهتر از لیزر بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به درمان تومورهای زاویه مخچه ای اشاره كرد و گفت: هرچند این تومورها خوش خیم هستند اما در جای بسیار مهم و حیاتی قرار دارند و باید درمان شوند.
این جراح مغز و اعصاب ادامه داد: پروفسور مجید سمیعی یكی از بزرگ ترین جراحانی است كه بالای پنج هزار مورد از این تومورها را جراحی كرده است.
وی ادامه داد: تكنولوژی جدید درمان این تومورها به صورت اشعه درمانی و تكنیكی به نام گامانایف است كه در این روش اشعه به تومور تابیده می شود.
محمودی افزود: جراحان قدیمی تر معتقدند كه این تومورها با هر سایزی باید جراحی و برداشته شوند اما یكسری از جراحان كه با تكنولوژی رادیوتراپی كار می كنند، معتقدند كه تا زیر 2 سانتی متر تومورها را می توان اشعه داد. آنها معتقدند كه می شود عمل جراحی باز انجام نداد و اشعه را روی آن تاباند.
وی تاكید كرد: اما در نهایت پرفسور سمیعی در این جلسه سمپوزیوم گفتند كه سایز در این موضوع مطرح نیست و تحت هر شرایطی این تومورها باید توسط جراحان باتجربه حتما عمل شود مگر شرایطی كه بیمار نتواند عمل جراحی را تحمل كند و در غیر این صورت بهتر است كه این تومورها تحت جراحی قرار گیرند.
پنجمین سمپوزیوم فدراسیون جهانی انجمن های جراحان مغز و اعصاب جهان به همت دانشگاه علوم پزشكی تهران، انجمن اروپایی جراحان مغز و اعصاب، معاونت علمی ریاست جمهوری و مركز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی دانشگاه علوم پزشكی تهران ۲۹ فروردین الی ۳ اردیبهشت سالجاری در هتل اسپیناس تهران در حال برگزاری است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا