شبیه سازی یخ زدگی هواپیما با کمک پلاستیک

دمای هوای ارتفاع 30 هزار فوتی (بیش از 9 کیلومتر) حتی در روز های گرم تابستان نیز گاهی به 50 درجه زیر صفر می رسد. در این شرایط تشکیل لایه ای از یخ بر روی بدنه هواپیما اجتناب ناپذیر و بسیار خطرساز است. در همین راستا نیز به تازگی محققان کمپانی بوئینگ برای اطمینان از سالم ماندن هواپیماهای خود در دمای یاد شده به ساخت یخ های پلاستیکی غیر واقعی روی آورده اند تا به راحتی بتوانند با استفاده از انها هواپیماهای ساخته شده خود را مورد آزمایش قرار دهند.

از آنجا که این یخ زدگی با استفاده از پلاستیک شبیه سازی می شود، انجام این آزمایش در هر مکانی قابل انجام است و به ساخت فریزهای غول آسا برای ایجاد یخ زدگی بر روی بدنه هواپیما نیازی نخواهد بود.

در این اختراع، بوئینگ به دنبال ساخت قطعات مصنوعی از یخ های پلاستیکی است که می توانند به صورت کاملا دقیق به شبیه سازی وقوع یخبندان بر روی بدنه هواپیما پرداخته بر روی بال ها، فلپ ها و سایر بخش های هواپیما تاثیر بگذارند. این یخ ها که با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی ایجاد شده اند می توانند به مقدار بسیار خاص و کنترل شده ای به بدنه هواپیما متصل شوند و به این ترتیب دانمشندان می توانند به راحتی با استفاده از این فناوری به بررسی اضافه وزن هواپیمای یخ زده در آسمان پرداخته و تاثیرات احتمالی ناشی از این پدیده را بر روی الگوی پرواز هواپیمای یاد شده مورد بررسی قرار دهند

از آنجا که این یخ زدگی با استفاده از پلاستیک شبیه سازی می شود، انجام این آزمایش در هر مکانی قابل انجام است و به ساخت فریزهای غول آسا برای ایجاد یخ زدگی بر روی بدنه هواپیما نیازی نخواهد بود. به طور کلی ایده ساخت بدنه های ضد یخ می تواند در نگاه اول بسیار آسان تر و موثرتر به نظر برسد اما باید در نظر داشت که تا عملی شدن این ایده استفاده از این فناوری می تواند به کنترل بهتر هواپیما در شرایط یخبندان کمک شایانی بکند.

 منبع: Gizmodo

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا