تشخیص شدت بیماری مزمن كبد بدون نمونه برداری

به گزارش انجمن رادیولوژی ایران ،دكتر حمیدرضا حقیقت خواه افزود: از آنجا كه بافت های سالم و ناسالم و نیز توده های موجود در بافت ها دارای قوام و سفتی متفاوتی هستند، برای تشخیص صدمه بافتی یا بدخیمی یك توده، می توان با روش الاستوگرافی كه از شیوه های جدید سونوگرافی بشمار می رود به شیوه غیرتهاجمی و در مدت زمان كوتاه تری بر حسب قوام بافت، نوع آن را مشخص كرد.
وی ادامه داد:روش الاستوگرافی از تكنیك های جدید سونوگرافی است كه در سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران ارایه می شود. 
حقیقت خواه اظهار كرد :این شیوه كه كاربرد های زیادی پیدا كرده است، برای بررسی توده های مشكوك به سرطان در كبد، پستان، پروستات و تیرویید نیز به كار می رود و در موارد شروع نارسایی كبد، میزان آسیب بافتی و تاثیر درمان در بهبود بیماری را مشخص می كند.
دبیرعلمی سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران اضافه كرد :قرار است در سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران، كاربردهای متنوع و جدید تكنیك شیرویوالاستوگرافی (SHEAR WAVE ELASTOGRAPHY) كه یكی از فناوری های نوین تصویربرداری پزشكی است، به رادیولوژیست ها معرفی شود.
حقیقت خواه با اشاره به اینكه معادل الاستوگرافی، قوام سنجی و بررسی سفتی بافت ها یا حالت الاستیسیتی آن است، تصریح كرد: هم اكنون دستگاه های سونوگرافی كاربرد زیادی در تشخیص بسیاری از بیماری ها داشته و با كمك فناوری های جدید به ویژه روش شیرویوالاستوگرافی، رادیولوژیست قادر است در موارد هپاتیت و فیبروز كبد، شدت آسیب بافتی را تشخیص دهد. 
وی افزود :همچنین به كمك این تكنیك در همان موقع تصویربرداری مشخص می شود كه آیا فرد به نارسایی پیشرفته كبد دچار است یا خیر و در صورت ابتلا به بیماری مزمن كبدی و شروع یك دوره درمان، میزان بهبود از طریق پایش قوام كبد نشان داده می شود.
حقیقت خواه گفت: به كمك این شیوه نوین همچنین می توان توده های مشكوك به بدخیمی در سینه ، تیروئید و پروستات را مشخص كرد.
دبیرعلمی سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران اضافه كرد: پیش بینی می شود در آینده برای تشخیص شدت بیماری عضله قلب و میزان نارسایی جفتی در خانم های باردار نیز از الاستوگرافی استفاده شود. از طرف دیگر برای یافتن مراكز حساس و ایجاد كننده دردهای عضلانی و …از طریق این تكنیك، پیشرفت هایی ایجاد شده است.
سی و دومین كنگره رادیولوژی ایران با محوریت تصویر برداری زنان گوارش و اقتصاد در رادیولوژی 14 تا 17 اردیبهشت ماه امسال در برج میلاد تهران برگزار می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا