تسریع آب شدن یخ های قطبی

افزایش دمای کره زمین بر بسیاری از اقلیم ها و موجودات این کره تاثیر گذاشته است. یخسار جنوبگان باختری نیز این پدیده مثتسنی نبوده و از مدت ها قبل دانمشندان درباره آن اخطار داده اند که اگر روند گرم شدن همچنان ادامه داشته باشد این یخسار آرام آرام ذوب می شود و مقادیر بسیار زیادی از یخ را وارد دریاها می کند. البته اخطار این دانشمندان عموما درباره صدها سال بعد بوده است.

با بالا رفتن دمای کره زمین و حرکت این ورقه به سوی دریا، ترک های کوچکی بر روی آن ایجاد می شوند و به سرعت بر روی سطح آن گسترش پیدا می کنند.

با این حال بنابر گزارش های جدید مشخص شده است که یخسار جنوبگان باختری با سرعت بسیار بیشتری نسبت به انتظارات قبلی در حال آب شدن است و تا پایان قرن حاضر 3 فوت (91 سانتی متر) به سطح دریاهای کره زمین می افزاید. اما این ورقه یخی دقیقا چیست و چرا به عنوان یک تهدید در نظر گرفته می شود؟

رابرت بیندچدلر (Robert Bindschadler) به عنوان یخچال شناس ناسا در پاسخ به این سوال بیان کرده است که: «در بسیاری از بخش های این ورقه یخی اگر به اطراف نگاه کنید تنها سفیدی می بینید، سفیدی که در جهات مختلف حرکت کرده است.» این ورقه دریایی تنها 10 درصد از قطب جنوب را به خود اختصاص داده است با این حال بزرگی آن به اندازه قاره اروپا است. در کناره های این ورقه یخی نیز بسیار شکننده تر از سایر نقاط آن است.

با بالا رفتن دمای کره زمین و حرکت این ورقه به سوی دریا، ترک های کوچکی بر روی آن ایجاد می شوند و به سرعت بر روی سطح آن گسترش پیدا می کنند. لازم به ذکر است که عمق این ترک ها نیز رفته رفته بیش تر شده و تا صدها متر به داخل گسترده می شوند. به دلیل وجود برخی از این ترک ها، هر از گاهی بخش بسیار بزرگی از این ورقه از آن جدا شده و به سمت دریا شناور می شود.

منبع: rawstory

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا