پنج نکته برای سازمان‌ها پیش از دیجیتالی‌شدن

با تعهدات انجام‌شده در کنفرانس آب و هوایی پاریس، مسیر کاهش‌دادن انتشارات کربن بسیار شفاف‌تر شده است. در آن جلسه، کشورهای سراسر دنیا موافقت کردند که گرمایش جهانی را به زیر دو درجه سانتی‌گراد برسانند و 185 کشور طرح‌های ملموسی را برای دستیابی به این هدف ارائه خواهند داد. هزاران شرکت نیز تعهد کرده‌اند که عملیات‌ها و زنجیره‌های عرضه خود را از کربن مبرا کنند.

هم‌اکنون این پرسش مطرح است که آیا این کشورها به چنین هدفی دست خواهند یافت؟ یکی از روش‌های تغییردادن بازارهای موجود ارائه مدل‌های تجاری است که قوانین رقابتی را از نو بنویسند. مدل‌های تجاری نوآورانه به همراه بنیان دیجیتالی، روش‌های جدید انجام عملیاتی را ارائه می‌دهند که حتی چند سال گذشته غیرقابل‌تصور بودند.

دیجیتال، موقعیت رقابتی را در سراسر حوزه‌هایی مانند تحرک و لوجیستیک، تولید، کشاورزی و انرژی افزایش می‌دهد.

در این میان دیجیتال، موقعیت رقابتی را در سراسر حوزه‌هایی مانند تحرک و لوجیستیک، تولید، کشاورزی و انرژی افزایش می‌دهد.

در حوزه تحرک و لوجیستیک، دیجیتال مانند مدیریت ترافیک بلادرنگ عمل می‌کند. در حوزه تولید، دیجیتال از طریق تولید مصرف‌کننده محور و زنجیره‌های عرضه دورانی عمل می‌کند.

کشاورزی هوشمند، کارآیی‌ آب و انرژی را برای افزایش تولیدات به کار می‌گیرد و اتلاف غذایی را کاهش داده و دسترسی به بازارها را آسان می‌کند. در بخش برق، پلت‌فرم‌های دیجیتال به یکپارچه‌کردن منابع تجدیدپذیر مانند آب و انرژی خورشیدی در شبکه‌های برق کمک کرده و کارآیی و پویایی شبکه‌های انرژی را ارتقا داده و مشتریان را قادر می‌سازند صرفه‌‌جویی‌های مالی قابل توجهی را انجام دهند.

گفته می‌شود تحولات دیجیتالی صنایع تا سال 2025 بیش از 100 تریلیون دلار ارزش خواهد داشت.

تمامی این روش‌های جدید کارکردن، مبتنی بر بنیان همکاری است که شرکت‌ها را از اکوسیستم‌های خاص خود گرد هم می‌آورد. یافتن فرصت‌های مناسب نیازمند درک درستی از یک چشم انداز کلی از پرسش‌های زیر است: موضوعات قانونی در این زمینه کدام‌اند؟ بازیگران کلیدی در این زمینه کدام‌اند؟ چگونه می‌توان همکاری‌های لازم در این زمینه را به بهترین نحو مدیریت کرد؟ تاثیر کربن و هدف مشترک برای این همکاری چیست؟

 برای شرکت‌هایی که در حال آغاز رویکرد کربن پایین هستند، پیش از شروع هر گونه تلاش توام با همکاری، توجه‌کردن به قوانین زیر حائز اهمیت است:

1-مهارکردن زنجیره ارزش سر به سر: این موضوع با شناسایی‌کردن فرصت‌های مشترک با دیگر بازیگران حاضر در زنجیره ارزش شروع می‌شود و این موضوع مقیاس اقدامات انجام‌شده را افزایش داده و به نوبه خود تاثیرات محیطی و اقتصادی را ارتقا می‌دهد.ابتکاراتی که نمی‌توانند فقط توسط یک شرکت منفرد انجام شوند، زمانی که شراکتی انجام می‌شوند، بسیار جذاب می‌شوند.

2-یافتن شرکای مناسب: یافتن شرکای مناسب برای شرکت در زنجیره ارزش یک شرکت به معنای بررسی مولفه‌هایی فراتر از مولفه‌های معمولی است.

در این جا مشکل یافتن بهترین ایده‌های مناسب برای در نظرگرفتن چالش‌های زنجیره ارزش شرکت و ایجاد شراکت‌ها با سازمان‌هایی است که به بهترین نحو بتوانند این ایده‌ها را محقق کنند.ایجاد شراکت‌های موفق با شرکت‌های مناسب نیازمند درک درستی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و محیطی تمامی سهام‌داران و داشتن شراکتی عادلانه با آن‌ها و متناسب با تلاش آن‌هاست.

3-تعریف‌کردن نقش‌ها برای ایجاد ابتکاری قابل مقیاس بندی: مقیاس‌بندی هر نوع ابتکاری نیازمند تعهد و سرمایه‌گذاری (هم از لحاظ منابع و هم از لحاظ زمانی) از تمامی شرکا و نظارت دقیق بر روی عملکرد آن‌هاست تا بتوان طرح‌های موجود را برای در نظرگرفتن موضوعات جدید به سرعت بازتعریف کرد.

در این جا نقش‌ها و اولویت‌ها باید به وضوح تعریف شوند و از آن‌ها برای دستیابی به حداکثر تاثیر استفاده شود.

4-توجه‌کردن به مبحث دیجیتال: پلت‌فرم‌های همکاری متصل به دیجیتال و دارای دسترسی آزاد، روشی مستقیم برای جمع‌آوری و به شراکت‌گذاشتن اطلاعاتی مهم در میان بازیگران حاضر در زنجیره ارزش مشترک ارائه می‌دهد. داشتن ارتباط به صورت دیجیتال هزینه‌های تلاش و تعامل در قالب همکاری شرکا را کاهش می‌دهد.

بسته به ماهیت ابتکار (مانند حل یک مشکل)، آنچه مورد نیاز است این است که موانع موجود در قالب همکاری مورد توجه قرار گیرند.

پلتفرم‌های دیجیتال می‌توانند به عنوان نوعی هاب شراکتی و اطلاعاتی آنلاین به کار روند و پایگاه داده قابل جستجو و متشکل از اطلاعات کلیدی مانند اطلاعات قانونی، نقشه‌های موردنیاز و مطالعات موردی را برای حمایت از یک سازمان در طراحی  ابتکارات جدید ارائه دهند. پلتفرم دیجیتالی همچنین امکان جستجوی شرکا را بر اساس متغیرهایی مانند توانایی‌ و مکان جغرافیایی سازمان‌ها فراهم می‌کند.

5- رمزگشایی از ارزش‌های پنهان: با شروع حرکت و گذار به حوزه کربن پایین، شرکت‌های پیشرو به دنبال مدل‌های تجاری جدید از جمله رویکردهای اقتصادی چرخشی هستند که همکاری و نوآوری را در هسته خود جای داده باشند. در این میان فناوری دیجیتال در بطن تمامی این تلاش‌ها قرار دارند.

باید گفت سازمان‌هایی که همکاری موفقی با یکدیگر دارند دارای فرصت‌های لازم برای رمزگشایی از ارزش‌های پنهان در عملکردشان هستند و به سمت صنعتی‌شدن در اقتصادی با کربن پایین حرکت می‌کنند.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا