علت سفید شدن موی سر انسان چیست؟

بر اساس این گزارش دانشمندان توانستند ثابت کنند که سفیدشدن مو، خصوصیتی است که از یک ترکیب ژنتیکی برخوردار بوده و تنها عوامل محیطی باعث آن نمی‌شوند.

به گزارش این تحقیق که در مجله «ارتباطات علمی» (Nature Communications) منتشر شده جمعیتی حدود 6000 نفر را با نژادهای متفاوت در سراسر آمریکای لاتین مورد آزمایش قرار دادند تا ژن‌های جدید مرتبط با رنگ، سفید شدن، تراکم و شکل مو را شناسایی کند. ژن IRF4 در رنگ موها ایفای نقش می‌کند اما این نخستین باری است که ارتباط آن با سفید شدن موها شناسایی شده است. این ژن در تنظیم کردن تولید و ذخیره رنگدانه «ملانین» (Melanin) رنگ مو، پوست و چشم دخیل است. سفید شدن مو بر اثر عدم حضور «ملانین» در ریشه موها روی می‌دهد از این رو محققان می‌خواستند نقش IRF4 را در این فرآیند شناسایی کنند.

درک چگونگی تأثیرگذاری این ژن بر سفیدشدن موها می‌تواند به توسعه برنامه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی کمک کند؛ لوازم آرایشی، مو را با کندکردن یا متوقف‌کردن سفیدشدن موها تغییر می‌دهند. یک ژن دیگر موسوم به PRSS53 نیز که بر مجعدشدن موها تأثیر می‌گذارد، توسط مرکز علوم پوست دانشگاه «بردفورد» به‌عنوان بخشی از این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت.
محققان همچنین ژنهای مرتبط با موی دیگری از جمله EDAR را برای ضخامت ریش و شکل مو، ژن FOXL2 برای ضخامت ابروها و PAX3 را برای شیوع ابروی پیوسته شناسایی کردند.

منبع:میگنا