گزارش تصویری از پروژه ویرایش ژنتیکی

تیمی از پژوهشگران چینی به سرپرستی پرفسور سونگ یانگ ژو و با همکاری دکتر هواهنگ جونجیو استادیار دانشگاه دکتر سوت یان سن و پژوهشگری به نام ما ون بین در حال اجرای پروژه ای موسوم به ویرایش ژنتیکی موجودات زنده  و به طور خاص انسان هستند.

بر اساس یافته های این پژوهش ، دانشمندان ادعا کردند که موفق به اصلاح ژن مسئول در بروز برخی اختلالات خونی انسان شده اند که عموما در دوران جنینی ظاهر می شود.

اعضای این تیم پژوهشی که هدف اصلی مطالعات خود را پژوهش در زمینه وظایف و عملکرد ژن ها اعلام کرده اند در حال اجرای سلسله آزمایش های گسترده ای در شهر گوانگ ژو واقع در استان گوانگ دونگ در جنوب کشور چین هستند.

گفتنی است این مطالعات از بهار سال گذشته آغاز شده و هوانگ جومجیو با انتشار مقاله ای در زمینه ویرایش ژنتیکی جنین انسان ، سبب به وجود آمدن بحث های جنجالی بسیاری در مجامع علمی شده و طی این مدت نظرات موافق و مخالف بسیاری در این خصوص ارائه شد.

وی در این مطالعات از جنین های موجود در کلنیک ناباروری استفاده کرده و اگر چه این مطالعات تا حد تولد یک نوزاد پیش نرفت ، اما بر اساس یافته های این پژوهش ، دانشمندان ادعا کردند که موفق به اصلاح ژن مسئول در بروز برخی اختلالات خونی انسان شده اند که عموما در دوران جنینی ظاهر می شود.

گفتنی است این تیم تحقیقاتی برای انجام پروژه مورد نظر خود از نوعی تکنیک قدرتمند ویرایش ژنتکی موسوم به CRISPR-Cas9 استفاده کرده اند که می تواند برنامه ریزی و توالی خاص دی ان ای را با دقت بسیار زیادی تغییر دهد.

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا