ساخت قرص تشخیص دهنده سرطان پستان

به تازگی پژوهشگران موفق به ساخت نوعی قرص شده اند که می تواند به افزایش کیفیت تصویر برداری از بافت های سرطانی یا مشکوک به سرطان در بیماران مبتلا به سرطان پستان استفاده شده و به این ترتیب شناسائی و درمان این بیماری خطرناک که دومین سرطان کشنده در بین زنان به شمار می رود؛ برای پزشکان بسیار آسان تر خواهد شد.

روش شناسائی فوق الذکر از این نظر دارای اهمیت است که در روش های متداول فعلی از قبیل ماموگرافی و تصویر برداری به روش اشعه ایکس از بافت های پستان ، پزشکان تنها قادر به شناسائی توده ها و ابعاد و محل قرار گرفتن آن ها هستند و نوع خوش خیم یا سرطانی بودن این توده ها در روش های فعلی قابل شناسائی نیست.

در همین زمینه گرگ توربر پژوهشگر ارشد این پروژه از دانشگاه میشیگان اعلام کرد : روش های  تصویربرداری فعلی می توانند به صورت بالقوه بیماری را در برخی افراد طی مراحل ابتدایی شناسائی کرده و موجب بهبود شرایط آن ها شوند اما در عین حال در این روش ها به دلیل عدم مشخص بودن نوع بافت توده ها و غدد ، در بسیاری از موارد شاهد انجام روش های درمانی هستیم که برای بدن انسان مضراتی به همراه دارد و این موضوع در حالی انجام می شود که در پایان مشخص می شود توده مورد نظر خوش خیم بوده و نیازی به انجام عملیات درمانی برای آن وجود نداشته است. در حقیقت ما در حال حاضر نمی توانیم به طور دقیق بیمارانی که واقعا نیاز به انجام درمان های پیشرفته دارند را از سایر بیماران تشخیص دهیم.

لازم به توضیح است که در این روش جدید، نوعی قرص ویژه طراحی شده است که به یک عامل تصویر برداری مجهز بوده و می تواند سلول های سرطانی موجود در بدن را شناسائی کرده و ترکیبات خونی که نشان دهنده وجود تومورهای سرطانی هستند را تشخیص دهد. در این روش ، ماده مذکور پس از شناسائی بافت های سرطانی به آن متصل شده و از خود امواج ماورا سرخ منتشر می کند. اگر چه طول موج این امواج به گونه ای است که تنها به عمق دو سانتیمتر از بافت سرطانی را ظاهر می کند، اما این میزان برای شناسئی محل توده و انجام اقدامات درمانی توسط پزشکان کافی است.

گفتنی است در آزمایش های انجام شده روی موش ها ، این قرص  موفق به تشخیص 50 تا 60 درصدی غدد سرطانی شده و در ادامه نیز در جریان خون حل خواهد شد.

شرح کامل این مطالعات و نتایج به دست آمده از آن در دویست و پنجاه و یکمین نشست جامعه شیمی ایالات متحده آمریکا American Chemical Society (ACS) که به تازگی در کالیفرنیا برگزار شد، ارائه شده است.