ارتباط مثبت مالیات بالاتر بر بهبود عملکرد نهادهای دولتی

هیچکس دوست ندارد پولی که به سختی بدست آورده است، براحتی در اختیار فرد دیگری قرار دهد، مگر اینکه در عوض کالا یا خدمتی دریافت کند؛ برای مالیات دهندگان نیز نحوه استفاده از پول مالیات توسط دولت بسیار مهم است.

دولت‌ها نیز برای اداره مناسب کشور، نیازمند سازوکارهای قانونی و پیچیده برای جمع‌آوری مالیات هستند؛ از لحاظ تاریخی، اتخاذ سیاست مالیاتی، آغازگر مدیریت عمومی کشور تلقی می‌شود.

این دو جنبه، نیاز به یک سیستم اجتماعی شفاف‌تر و موثرتر را نشان می‌دهد. جمع‌آوری مالیات نیازمند یک بوروکراسی مناسب است و در مقابل، دولت موظف به ارائه خدماتی در شکل اصلاحات اجتماعی به مالیات دهندگان است.

محققان دانشگاه گوتنبرگ، آمار اخذ مالیات و عملکرد دولت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان – از جمله کشورهای غربی و آفریقایی –  را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند؛ همچنین از داده‌های تاریخی – مانند مستعمرات سابق بریتانیا –  به عنوان بخشی از منابع این تحقیق استفاده شدند.

نتایج بدست آمده، یک ارتباط واضح بین (اخذ) مالیات بالا و عملکرد مثبت مقامات و نهادهای دولتی در یک کشور را نشان داد.

یکی دیگر از نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان می‌دهد، به طور خاص افراد ساکن در کشورهای جنوب صحرای آفریقا که مالیات پرداخت می‌کنند، در مقایسه با کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند، بیشتر به سیاست علاقه‌مند هستند.

 

منبع: Phys.org

ترجمه: معصومه سوهانی

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا