دنیایی پاک با کنترل تردد خودروها

در سال 1950 فقط یک سوم جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کردند اما امروزه بیش از نیمی از آن‌ها شهرنشین هستند و تا سال 2050 نیز دو سوم جمعیت دنیا در شهرها ساکن خواهند بود.شهری‌شدن با سرعت بالا طراحان شهری را بر آن داشته تا در چگونگی سفرکردن و رفت‌وآمد مردم بازنگری کنند.

سال گذشته، یک فیلم ویدیویی در امریکا تاثیر خودروها را در یک محیط شهری به صورت آنلاین نشان داد. حین توصیف کردن یکی از خیابان‌های شهر سیاتل در ایالات متحده، فریم نخست فیلم این خیابان را با 177 خودرو و 200 سرنشین نشان می‌دهد و در فریم بعدی فیلم، خودروها را حذف می‌کند. این امر نشان می‌دهد که در داخل هر وسیله نقلیه به ندرت بیش از یک سرنشین یافت می‌شود و فضای اشغال‌شده توسط خودروها به طور قابل توجهی زیاد است.

در این فیلم هنگام قراردادن همان تعداد افراد بر روی دوچرخه‌ها یا وسایط نقلیه عمومی، فضای پنج لین خیابان به یک لین کاهش می‌یابد.

نشریه واشنگتن پست اعلام کرد این نخستین تلاش برای تجسم‌بخشی مزیت‌های وسایط نقلیه جایگزین خودرو بود.

خودروی کمتر به معنای هوای پاک‌تر، آلودگی صوتی کمتر و پول بیشتر است

خودروی کمتر به معنای هوای پاک‌تر، آلودگی صوتی کمتر و پول بیشتر

کاهش‌دادن میزان ترافیک در فضای شهری همچنین دارای تاثیر قابل توجهی بر هوای محلی و آلودگی صوتی خواهد بود. اوایل سال جاری میلادی، پاریس یک روز منع تردد خودرو را اعلام کرد.

این شهر طی تبلیغات وسیعی توانست فقط 30 درصد فضای شهری را از خودرو خالی کند با این حال، چنین موضوعی دارای تاثیر قابل توجهی بود. سطح آلودگی هوا در طول رودخانه تا 40 درصد افت کرد در حالی که کاهش آلودگی 20 درصدی را به خود دید و میزان آلودگی صوتی نیز به نصف کاهش یافت.

در ماه دسامبر سال گذشته میلادی نیز شهرهای رم و میلان تردد خودروها را به مدت کوتاهی و با هدف کاهش‌دادن سطح مه ناشی از آلودگی ممنوع کرد.

برای تعدادی از شهرهای دنیا پاکسازی ترافیک انگیزه‌های مالی را با خود به همراه دارد. یک مطالعه نشان داده که منطقه‌‍ای در کشور پرو، سرمایه‌گذاری‌های مقرون به صرفه در بخش حمل و نقل می‌تواند حدود 1.1 میلیارد دلار در بخش انرژی صرفه‌جویی کند.

زمانی که اراده وجود دارد، راهی نیز هست

منع‌کردن خودروها شاید انتخابی واقع‌گرایانه برای شهرهای اصلی دنیا نباشد اما ابتکارات متعدد برای مهارکردن تعداد بالای خودروها شروع شده است. بسیاری از شهرها هزینه تردد را به سیستم خود معرفی کرده‌اند و در چنین طرحی، مسافران مجبورند برای استفاده از وسیله نقلیه در داخل نواحی خاص طراحی‌شده، هزینه‌ای را پرداخت کنند.

در شهرهای دیگر دنیا مانند مادرید و کپنهاگ، مسئولان نواحی عابر پیاده را به منظور کاهش‌دادن تعداد خیابان‌ها جهت تردد خودروها معرفی کرده‌اند. ایجادکردن شیوه های جایگزین‌ برای افرادی که به دلایل کاری در داخل شهرها تردد می‌کنند، عنصری کلیدی است.

شهر لندن در تلاش برای ترغیب‌کردن افراد به استفاده از دوچرخه، مجموعه‌ای از ابربزرگراه‌ها را برای تردد دوچرخه‌ ایجاد کرده است.

امید می‌رود با آغاز روند کنترل تردد خودروها در شهرها، در آینده‌ای نه چندان دور دنیا شاهد زمینی پاک‌تر و به دور از آلودگی‌ صوتی و هوا باشد.

 

منبع: مجمع جهانی اقتصاد

ترجمه: شه تاو ناصری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا