مبارزه با تب دنگو و زیکا با ایجاد تغییر در ژنوم پشه ها

یکی از انواع پشه ها که عمدتا در مناطق استوائی ، مرطوب و نیمه گرمسیر زندگی کرده و عامل اصلی انتقال عوامل بیماری زای ایجاد کننده تب دنگو و تب زیکا است ، پشه Aedes aegypti نام دارد . پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافتند که در صورت مهار کردن گسترش این پشه ها می توان از بروز و انتقال بسیاری از بیماری ها از جمله دو بیماری بسیار خطرناک فوق پیشگیری کرد.

در همین رابطه تیمی از پژوهشگران و دانشمندان حوزه ژنتیک جانوری در شهر پیراکیکابای کشور برزیل به مطالعه دقیق این پشه پرداخته و موفق به ایجاد تغییر در ساختار ژنوم آن شدند . به این ترتیب پشه ها های فوق به تولید مثل با پشه های دیگر پرداخته و موجب کاهش انتقال عوامل بیماری زا توسط این حشرات به انسان می شوند . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه و در پی همه گیر شدن بیماری تب زیکا در مناطق مختلفی از آمریکای جنوبی ، دانشمندان اقدام به آزاد سازی 800 هزار پشه در محیط زیست کردند که از نظر ژنتیکی تغییر یافته اند .

پژوهشگران و دانشمندان حوزه ژنتیک جانوری در شهر پیراکیکابای کشور برزیل به مطالعه دقیق این پشه پرداخته و موفق به ایجاد تغییر در ساختار ژنوم آن شدند .

تب دنگو ناشی از فعالیت نوعی ویروس در بدن انسان است که  نشانه های آن بدون پیش زمینه قبلی و به طور ناگهانی بروز می کنند. این نشانه ها عبارتند از: سردرد های شدید ، درد در ناحیه چشم ها ، دردهای استخوانی و مفاصل ، درد عمومی در بدن و التهاب پوستی . در برخی موارد این التهاب پوستی به حدی زیاد است که نشانه هائی مشابه با بیماری سرخک در بدن بیمار دیده می شود . لازم به توضیح است که این التهابات پوستی به دلیل حساسیت یا موارد این چنینی ظاهر نشده و دلیل اصلی این تغیر رنگ پوست ، پارگی مویرگ های فراوانی در سطح بدن است .

به گفته پزشکان این بیماری به طور کلی سه مرحله را بدن بیماران طی می کند که شامل شروع تب و درد ، اوج گرفتن بیماری و بهبودی است . در مرحله نخست ، فرد بیمار دچار تب شدیدی شده و این مرحله می تواند از دو روز تا یک هفته به طول انجامد . مرحله شدت گرفتن بیماری در برخی از بیماران مشاهده شده و این مرحله می تواند مرگبار بوده و منجر به خونریزی داخلی و جمع شدن مایعات در محفظه شکمی شود . در این مرحله عملکرد برخی اندام های داخلی بدن با اختلال رو به رو شده و دلیل این موضوع اختلال در عملیات خون رسانی و پارگی وسیع مویرگ ها محسوب می شود . این مرحله که یک تا دوز به طول می انجامد خطرناک ترین مرحله بیماری بوده و پس از آن مرحله بهبودی شروع می شود .

این بیماری در کودکان و زنان بیشتر از مردان دیده شده و در برخی موارد می تواند زمینه ساز ابتلای افراد به بیماری هائی مانند دیابت یا آسم شود . بر اساس گزارش های رسمی ، سالانه 50 تا 100 میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا می شوند .

بیماری دیگری که توسط این پشه به انسان منتقل می شود تب زیکا است که دانشمندان امیدوارند با ایجاد تغییرات ژنتیکی فوق الذکر در بدن پشه ها از گسترش آن پیشگیری کنند . ویروس زیکا از خانواده ویروس های موسوم به فلاوی ویروس بوده توسط نوعی خاص از پشه به انسان منتقل می شود . بیماری ناشی از این ویروس در افراد بالغ با عنوان بیماری زیکا زیکا شناخته شده موجب بروز تب در فرد مبتلا شده و شباهت های زیادی با تب دنگو دارد . از سوی دیگر تحقیقات جدید نشان می دهد که ویروس زیکا عامل عارضه میکرو سفالی microcephaly  است که در آن مغز جنین انسان رشد نکرده و کوچک باقی می ماند .

منبع : efe

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا