تعیین جنسیت از نگاه پزشکی

سینا پرس: بشر از گذشته دورهمیشه آرزوی تعیین جنسیت جنین قبل یا حین بارداری را در ذهن دارد به همین دلیل از روش های سنتی و جدید برای تحقق این امر در طول سالیان متمادی به کار می برد. اغلب این روش ها با باورهای خرافی و نادرستی همراه هستند. پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا پنج شنبه این هفته(۲۳ مرداد)، دومین سمینار علمی با عنوان "انتخاب جنسیت:افسانه ها و واقعیت ها" برگزار می کند تا به تمام این خرافات خاتمه دهد. اهمیت این موضوع باعث شد تا خبرنگار خبرگزاری سینا گفت و گویی با دکتر سعید رضا غفاری، متخصص ژنتیک، عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا، رییس مرکز سلامت مادر، جنین و نوزاد و دبیر علمی این سمینار ترتیب دهد که در ادامه می آید.

 چه ضرورتی باعث شد تا چنین سمیناری را برگزار کنید؟

 

تعیین جنسیت همیشه یکی از آرزوهای دیرین بشر بوده است به همین دلیل همواره یک سری باورهای درست و نادرستی پیرامون این مساله وجود دارد. مثلا در هر فرهنگی و جامعه ای یک سری توصیه هایی به زنان باردار می شود که اگر چنین کاری انجام دهند صاحب فرزند پسر یا دختر می شوند. مطمئنا این چنین روش هایی در طی سالیان متمادی موثر نبوده است زیرا اگر تاثیری داشت جوامع دوستدار فرزند پسر یا دختر صاحب چنین فرزندانی می شدند در حالی که آمارها حاکی از آن است که میزان متولدان دختر و پسر در جوامع مختلف برابر و مساوری است زیرا خلقت انسان به گونه ای طراحی شده است که جنسیت دختران و پسران متناسب و یکسان باشد. پاسخ به چنین باورهای درست و نادرست باعث شد تا چنین سمیناری را برای دومین بار برگزار کنیم. اولین سمینار حدود 2 ماه پیش برگزار شده بود که کمبود فضای مناسب و تقاضای بیش از حد متقاضیان باعث شد ما دومین سمینار این موضوع را مجددا 23 مرداد با 5 امتیاز بازآموزی برگزار کنیم. قرار است در این سمینار علاوه بر متخصصان ژنتیک، متخصصان زنان و زایمان، روان شناسان و روانپزشکان وحقوقدانان هم شرکت کنند تا بیشتر پیرامون  مسایل حقوقی، اجتماعی و قانونی و فنی و تخصصی این حوزه بحث شود.

 

 

در این سمینار از مدعوین خارجی هم دعوت به عمل آورده اید؟

واقعیت این است که متخصصان ما در این زمینه از نظر کیفیت دانش تفاوتی با سایر متخصصان صاحب این دانش پیشرفته تفاوتی ندارند بنابراین از این نظر ما برای برپایی چنین سمیناری نیازی به مدعوین خارجی نداشتیم چراکه اساتید ما در این زمینه صاحب نظرند.

قرار است در این سمینار چه مسایلی مطرح و چه موضوعاتی به چالش کشیده شود؟

قرار است ما در این سمینار روش های نوین جهان را نسبت به روش های پیشین بررسی کنیم. در این سمینار مسایلی مانند ملاحظات بالینی در رویکرد به متقاضیان انتخاب جنسیت؛ تنظیم زمان مقاربت یا روش های مداخله ای بدن زن و مرد همچون مقاربت محیط های اسیدی یا قلیایی، ملاحظات جنین شناسی در انتخاب جنسیت، نقش تغذیه در انتخاب جنسیت، ملاحظات روان شناختی، حقوقی و اخلاقی در انتخاب جنسیت به بحث و چالش کشیده می شوند. یکی دیگر از موضوع های چالش بر انگیز این سمینار تقویم های خاص زمان بارداری است؛ اغلب این تقویم ها نزدیک به خرافات هستند و افسانه هایی پیرامون این مساله وجود دارد مثلا بر اساس این نوع تقویم ها اگر چنانچه فرد در روز خاصی کار ویژه ای انجام دهد، فرزند او پسر یا دختر می شود اما فراتر از این باورهای نادرست، یک سری تکنولوژی های جدیدی هم وجود دارند که می توان بر اساس آنها جنسیت جنین را به درستی انتخاب کرد. این شیوه ها مربوط به زمان قبل و بعد از لقاح، قبل از جایگزینی جنین و در زمان بارداری است.

 

در خصوص این شیوه های نوین بیشتر توضیحات دهید؟

یک سری از تشخیص جنسیت ها به قبل از حتی تشکیل جنین مربوط است. بعضی  از متخصصان این حوزه می گویند ما اگر اسپرم ها را سورت و ردیف کنیم، قادر به جدا کردن اسپرم های دخترزا و پسر زا خواهیم شد. روش دیگر قبل از لانه گزینی است. در این روش اسپرم و تخمک ها با هم لقاح پیدا می کنند بنابراین قبل از انتقال  و کاشته شدن در رحم مادر می توان جنسیت دختر یا پسر بودن جنین را تعیین کرد؛هرچند در حال حاضر این روش ها، دقیق ترین و موثر ترین روش ها هستند اما شیوه این نوع روش ها مانند درمان زنان نابارور است و باید هزینه زیادی برای این روش ها صرف کرد. در ضمن ممکن است این شیوه ها با یک سری عوارض احتمالی هم همراه باشد. روش دیگر تعیین جنسیت بعد از بارداری و در دوران بارداری است. باید گفت که مداخله در تعیین جنسیت پس از بارداری شدنی نیست. در این مرحله  نباید مداخله ای برای تعیین جنسیت جنین کنیم زیرا از نظر اخلاقی، قانونی و شرع پس از تشکیل جنسیت این کار درست نیست و دیگر نمی توان کاری برای آن کرد.

 

پس در بین این روش های نوین بهترین روش تعیین جنسیت کدام است؟

از بین این روش ها می توان به روش بعد از لقاح اما قبل از لانه گزینی اشاره کرد که با بکارگیری از این روش می توان جنسیت جنین را به درستی انتخاب کرد.

 

پس قرار است با برپایی چنین سمیناری و ارایه دستاوردهای این علم به کجا برسیم؟

هدف اصلی ما از برگزاری چنین سمیناری این است که به متخصصان  چنین شیوه هایی را یادآوری کنیم و به خانواده هایمان گوشزد کنیم که قبل از انجام هر کاری مشاوره بگیرند و پس از در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی و تشریح محدودیت ها و توانایی های تکنیک های این روش ها، انتخابی آگاهانه و درستی داشته باشند چون جنبه های صرفا تبلیغاتی و بی اطلاعی زوجین از این مساله باعث گمراهی  و آسیب های روحی و روانی خانواده ها می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا