الگوریتم جدید برای آنالیز و تقسیم‌بندی دانه‌های خاک مریخ

کد خبر : 2789 پنج شنبه 07 اسفند 1393 - 01:40:21

محققان آمریکایی الگوریتم جدیدی را برای آنالیز و تقسیم‌بندی تصاویر توسعه داده‌اند که در تحقیقات پایه و اساسی سیارات از جمله تصاویر تهیه شده از مریخ کارآیی دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ابزار نصب شده بر روی مریخ نورد کنجکاوی ناسا علاوه بر اندازه گیری شیمی سنگ ها، میزان فراوانی عناصر خاک و سرعت باد، با کمک دوربین های نصب شده روی دکل و سیستم عکسبرداری نمای نزدیک بر روی بازوهای رباتیک قادر به تهیه تصویر از دانه های ریز بر سطح سیاره سرخ است.

فرآیند تجزیه و تحلیل تصاویر تهیه شده از مریخ بسیار دشوار است، بخصوص در زمانی که محققان با هزاران تصویر تهیه شده از ذرات با اندازه پنج تا 10 پیکسل مواجه هستند.

محققان دپارتمان زمین شناسی و ژئوفیزیک دانشگاه ایالتی لوئیزیانا (LSU) به سرپرستی «سونیتی کاروناتیلیک» موفق به توسعه الگوریتم جدیدی شده اند که آنالیز و تقسیم بندی تصاویر را تسهیل می کند.

در این الگوریتم از مراحل پردازش تصویری متنوعی استفاده شده است که ابتدا تصاویر ذرات درشت در قسمت جلوی تصاویر و سپس دانه های ریز و ظریف در پس زمینه را مورد ارزیابی قرار می دهد.
فرآیند پردازش در این الگوریتم نیمه خودکار طی یک تا پنج دقیقه انجام می شود که در مقایسه با تقسیم بندی توسط انسان از دقت بالاتری برخوردار است.

محققان در حال بررسی امکان استفاده از این الگوریتم برای تعیین اندازه دانه ها در تصاویر ابزار تصویرساز میکروسکوپی (MI)‌ مریخ نوردها،‌ همچنین ابزار MAHLI مریخ نورد کنجکاوی هستند.