مزایای طرح بین المللی ترسیب کربن در محلات استان مرکزی

جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام های هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می شود. 
ترسیب کربن به معنای جذب این عنصر در بافت های گیاهی است و به دلیل اینکه هم اینک دنیای صنعتی با مخاطرات جدی افزایش دی اکسید کربن و شرایط گلخانه ای دست و پنجه نرم می کند سازمان ملل از اجرای طرح ترسیب کربن در هر منطقه مستعد جهان استقبال می کند که شهرستان محلات یکی از این مناطق است. 
کاهش گازهای گلخانه ای، افزایش میزان بهره برداری از زمین های مناطق خشک،کند شدن روند بیابانزایی، ظرفیت سازی در سطح محلی، توانمند سازی مردان و زنان، ایجاد مشاغل خرد و جلب مشارکت روستائیان در راستای احیا و مدیریت اقتصادی مراتع تخریب شده از جمله دستاوردهای چشمگیر این طرح بین المللی در محلات است. 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری محلات گفت: ایجاد اشتغال جدید در روستا، افزایش درآمد خانوارهای روستایی و افزایش جمعیت روستاها از مزایای اجرای پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه روستایی یا پروژه بین المللی تعمیم ترسیب کربن در محلات است. 
داود طالبی افزود: از طریق مهارت آموزی قالی بافی و تابلو فرش ، کشت گیاهان دارویی و مرتعی و پرورش قارچ خوراکی برای حدود 40 نفر اشتغال جدید فراهم شده است . 
وی ادامه داد: هشت گروه توسعه روستایی با مشارکت در کشت و تولید گیاهان مرتعی، 130 هزار نهال تولید کردند که برای احیای مراتع و بیابان زدایی استفاده می شود. 
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری محلات بیان کرد: تولید گیاهان دارویی گل گاوزبان با اجرای طرح های احیایی و حفاظتی در منطقه اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در محلات با مشارکت 70 درصد مردان و 30 درصد بانوان باعث افزایش درآمد خانوارهای روستایی به مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون ریال شده است. 
طالبی افزود: سه صندوق توسعه پایدار در مناطق روستایی گل چشمه، یکه چاه و به طور مشترک با چهل رز و جمال آباد تشکیل شده که سرمایه های خود را به 572 میلیون و 650 هزار ریال رسانده اند. 
وی گفت: مشارکت روستاییان در اجرای طرحهای اشتغالزایی ستودنی است و با وجود کمبود آب در منطقه با حضور تیم های مشاوره ای و بهره گیری از همکاری نهاد های مختلف، هم اکنون سه هکتار از اراضی منطقه تحت کشت گیاهان دارویی ( گل محمدی ) قرار گرفته که سالانه در آمدی بالغ بر 60 میلیون ریال برای افراد متقاضی ایجاد می کند و افزایش سطح زیر کشت گلهای محمدی تا 21 هکتار در دستور کار قرار دارد. 
طالبی با بیان اینکه با اجرای این طرح تعداد ساکنان روستای یکه چاه از 16 به 30 خانوار افزایش یافته است، ادامه داد: این طرح یک برنامه بلند مدت است و در آینده تاثیر های خود را بیشتر نشان خواهد داد. 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان محلات گفت: در هشت روستای شهرستان محلات با استفاده از توانمندی مردمی، برنامه تقویت و احیای پوشش گیاهی آسیب دیده، کاهش وابستگی بهره برداران کشاورزی به پوشش گیاهی و تعریف شغل های جانبی برای دامداران از طریق طرح ترسیب کربن دنبال می شود. 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز گفت: اجرای طرح ملی ترسیب کربن در شهرستان محلات با هدف توانمندسازی جوامع محلی گامی مؤثر در کنترل بیابان زایی است. 
حمیدرضا مرادی افزود: طرح یادشده با اعتباری افزون بر سه میلیارد ریال و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در شهرستان محلات در حال اجرا است. 
وی با بیان اینکه جذب دی­اکسید اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین، ترسیب کربن گفته می­شود اظهار داشت: هدف از این پروژه کاهش دی­اکسیدکربن به عنوان مهمترین گاز گلخانه­ای است. 
وی افزود: امید است با فراهم آوردن مشاغل جانبی این طرح، توان معیشتی عرصه نشینان ارتقا یابد و مشکلات موجود در این منطقه که مهمترین آن بیابان زایی است کنترل و با مشارکت مردم بتوان عرصه های این منطقه را اصلاح و احیا کرد. 
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی توضیح داد: تفاهم نامه سه جانبه طرح ترسیب کربن در شهرستان محلات اردیبهشت 92 با حضور نماینده دفتر توسعه عمران زیست محیطی سازمان ملل (UNDP) وزارتخانه های امور خارجه کشور و استانداری مرکزی امضاء شده است. 
مرادی افزود: این تفاهم نامه بین المللی مربوط به هشت روستای شهرستان محلات است که قرار است با استفاده از توانمندی مردمی، برنامه تقویت و احیای پوشش گیاهی آسیب دیده، کاهش وابستگی بهره برداران کشاورزی را به همراه داشته باشد. 
وی گفت: 12 گروه محلی و منطقه ای برای پیگیری برنامه های طرح بین المللی ترسیب کربن در محلات تشکیل شده و قرار است تسهیلات بانکی با همکاری گروه های محلی برای توسعه مشاغل خانگی این روستاها پیگیری شود. 
مرادی بیان داشت: از یکهزار و 200 گونه گیاهی مرتعی و جنگلی استان 207 گونه دارویی است و برآورد می شود از 48 تیپ گیاهی استان طیف وسیعی در شهرستان محلات باشد. 
وی با بیان اینکه استان مرکزی هفتمین استان پایلوت برای اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن است گفت: در صورت موفقیت این طرح در محلات آمادگی، تعمیم آن به دو میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی استان وجود دارد .
فرماندار شهرستان محلات هم گفت: طرح بین المللی ترسیب کربن در حال حاضر در دو نقطه بیابانی استان مرکزی شامل منطقه طرازناهید در ساوه و هشت منطقه در محلات در حال اجرا است. 
سید احمد سجادی وسعت این طرح در شهرستان محلات را 100 هزار هکتار عنوان و بیان کرد: عملیات قرق و بازکاشت در این محدوده صورت می گیرد و طی آن اجازه چرا به دام ها داده نمی شود و در نقاطی که پوشش گیاهی از بین رفته است، گیاه آتریپلکس به صورت گلدانی کشت داده می شود و این گیاه پس از مدتی مراقبت به رشد قابل توجهی که قادر باشد خود را حفظ کند، می رسد. 
فرماندار محلات اجرای موفق این طرح را کاهش وابستگی جمعیت بومی به مرتع دانست و گفت: در مناطقی که طرح اجرا می شود، با سرمایه خود بومیان و تزریق مبلغ جزئی از محل اعتبارات دولتی، شرکت های تعاونی مالی تشکیل شده است. 
سجادی اظهارکرد: این شرکت ها به مردم برای فرصت های خوداشتغالی تسهیلات ارائه می دهند اگرچه این تسهیلات اندک هستند، اما متناسب با شرایط روستا پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه پروژه ترسیب کربن در محلات تاکنون پیشرفت خوبی داشته است، گفت: این طرح موفق بوده و بسیاری از اهالی نسبت به آن آگاهی لازم را پیدا کرده اند و این آگاهی بخشی نقطه عطفی در اجرای پروژه ترسیب کربن است. 
فرماندار محلات در خصوص محل تامین اعتبارات نیز اظهار کرد: اعتبارات مختص به این پروژه، هم از محل داخلی شامل اعتبارات ملی و استانی و هم از محل سازمان ملل تأمین شده و در اختیار کشورهایی قرار گرفته که در معرض خطر بیابان زایی هستند.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل بهره برداری های نادرست و چرای مفرط دام هم اکنون 50 هزار هکتار از اراضی محلات در معرض بیابان زایی قرار دارند که امید می رود با اجرای طرح ترسیب کربن بتوان این اراضی را از بیابانی شدن نجات داد.
به گزارش ایرنا , شهرستان محلات از توابع استان مرکزی 185 هزار هکتار عرصه های ملی و طبیعی دارد که 14 هزار هکتار آن را مراتع غنی، 45 هزار هکتار مراتع متوسط و بقیه را مراتع فقیر شامل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا