یک پژوهشگرهرمزگانی با تولید صابون ارگانیک گیاهی – دریایی به عنوان فناور برتر شناخته شد

مجید سرنی زاده روز سه شنبه به مناسبت هفته پژوهش در گفت و گو با ایرنا افزود: این پژوهشگر عضو مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی استان است که به همراه 20 هسته فناور بر روی تجهیزات دارویی و مواد اولیه پزشکی تحقیق و پژوهش می کنند.
وی بیان داشت: برای درمان اگزما از قبل داروهای گیاهی اختراع شده بود اما صابون آرایشی – درمانی با ترکیبات گیاهی – دریایی که برای درمان لک ، جوش و اگزما مفید بوده ، برای نخستین بار است که در کشور تولید شده و به فروش می رسد.
این پژوهشگر برتر هرمزگانی گفت: صابون ارگانیک حاوی جلبک اسپیرولینا به همراه گیاهان دارویی برای نخستین بار در ایران ساخته شده که بیشتر مواد آن ارگانیک هستند و دارای تمامی مجوزها از وزارت بهداشت ایران به شماره پروانه 15464 و مجوز از سازمان غذا و داروه به شماره پروانه بهداشتی 15/ظ/1026 ساخت ایران است.
شاهرخ خانی با اشاره به ارسال نمونه جدیدترین محصول تولیدی وی (صابون ارگانیک) به کشور آلمان برای راه یابی به بازار اروپا ، خاطر نشان کرد: این محصول دارای خواص تقویت کننده پوست ، ضد لک و روشن کننده ، ضد جوش ، ضد قارچ و اگزما است که هم اکنون در بازار ایران عرضه می شود. 
این معلم و استاد دانشگاه یادآورشد: صابون اسپرولینا توسط وی و یکی دیگر از اساتید دانشگاه هرمزگان به نام 'دل آرام نخبه زارع ' برای نخستین بار پس از سال ها مطالعه و تحقیق بر روی گیاهان دارویی ارگانیک شهرستان داراب و جلبک های دریایی در کشور تولید شده است.
فناور برتر هرمزگان گفت: جلبک اسپرولینا دارای مواد مغذی از جمله ویتامین ب کمپلکس ، بتاکاروتن و همچنین ویتامین ای یا توکوفرول و سلینوم بوده که خواص ضد پیری دارد و آنتی اکسیدان های موجود در آن با 'پسوریازیس' و آکنه مبارزه می کند و خستگی پوست را از بین می برد.
وی گفت: ترکیبات این صابون بیشتر از جلبک اسپیرولینا و دیگر مواد از جمله تالو اسید ، اسید چرب تالو ، سدیم هیدروکسید ، اسید چرب نارگیل ، روغن شترمرغ ، کوکامید و پروپیل بتائین ، کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید ، عصاره گیاهان دارویی همچون مورد ، حنا ، درمنه ، آویشن ، ریشه شیرین بیان ، گلیسیرین ، روغن کوسه و سایر اسانس های مجاز آرایشی است .
مشاور آموزش و پرورش ناحیه یک بندرعباس با اشاره به اینکه فعالیت پژوهشی خود را از سال 89 آغاز کرده است ، یادآورشد: تاکنون 38 اختراع داشته که پنج مورد از این آثار از جمله ابزار میگو پاک کن ، کرم گیاهی –جانوری مرطوب کننده و جوان نگهدارنده پوست ، پماد مخصوص دردهای مفصلی و ارگانیک و قطره آنتی میگرن با خواص کاهش سردردهای میگرنی دارای مجوز تولید هستند که در سطح کشور به فروش می رسند. 
به گفته وی ، کاربردی شدن علوم می تواند دانش آموزان را بیشتر به سمت تحصیل و پژوهش هدایت کند وهرچه علوم به سمت کاربردی شدن و تولیدی پیش برود برای دانش آموزان جذاب تر و اثرگذار تر است.
خانی اذعان داشت: چون دانش آموزان بیشتر وقت شان را در منزل می گذرانند ، مدرسه ها به تنهایی نمی تواند فعالیت پژوهشی دانش آموزان را پرورش و هدایت کنند و لازم است علاوه بر آموزش به دبیران ، خانواده ها نیز از کلاس های آموزش چگونگی انجام پژوهش آگاهی داشته باشند.
شاهرخ خانی عضو بنیاد علمی نخبگان هرمزگان و از سال 92 تحت پوشش حمایت های بنیاد علمی نخبگان ایران (سطح 3 اختراعات) قرار دارند که فعالیت پژوهشی خود را از سال 1389 شروع کرده و تاکنون در مجموع 38 اختراع از وی به ثبت رسیده و دو مقاله ISI در سطح بین المللی و دو کتاب نیز منتشر شده است.
ˈهدیه زهرا خانیˈ فرزند شاهرخ خانی از دانش آموز دبستان غیرانتفاعی ریحانه بندرعباس با اختراع خوراک دام که در شانزدهم تیرماه سال 92 به شماره 79925 ثبت شد، به عنوان کوچک ترین مخترع کشوری شناخته شد.
روز 25 اذر روز پژوهش نامگذاری شده است .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا