خط لوله های نفت و گاز با فناوری نانو تعمیر می شود

سالانه حجم بالایی از خطوط لوله انتقال نفت و گاز در کشور نیازمند تعمیر و نگهداری هستند که برای این امر از روش های مختلفی استفاده می شود.

با توجه به حجم بالای فعالیت در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی در داخل کشور و نیاز شدید به تعمیرات خطوط لوله انتقال و سن بالای این خطوط، تعمیرات خط لوله انتقال نفت و گاز یکی از دغدغه های صنایع نفتی محسوب می شود.

روش مکانیکی و سنتی قدیمی مانند جایگزینی خطوط لوله یا جوشکاری نیز مشکلاتی همچون هزینه بالا، طی کردن عملیات سخت نصب لوله (که همراه با خطرات جانی است ) را به همراه دارد.

لذا تعمیر خطوط لوله با استفاده از جداره های کامپوزیتی جایگزین روش های مکانیکی و سنتی شده است که عمدتا از طریق لایه گذاری دستی در محل لوله ها یا پخت کامل جداره های کامپوزیتی انجام می شود.

از این رو محققان در طرحی پژوهشی اقدام به طراحی فرمولاسیون و ساخت دستگاه تولید جداره های کامپوزیتی با استفاده از فناوری نانوذرات به روش پیش آغشته با قابلیت پخت رطوبتی کردند.

در این پژوهش از رزین پلی یورتان با قابلیت پخت رطوبتی حاوی نانوذرات رس و سیلیس استفاده شده است.

یکی از ویژگی های رزین های پخت رطوبتی مدت زمان کم پخت آنهاست به گونه ای که قبل از نصب آن به دور  لوله، پخت، کامل شده و کامپوزیت سفت می شود.

از مزایای این طرح می توان به تلفیق دو فرآیند پوشش نانوکامپوزیتی شامل ساخت در محل کارخانه و روش پخت در محل تعمیر، انعطاف پذیری مناسب روش پخت، سهولت در اجرا، کنترل دقیق خواص اشاره کرد.

از این طرح می توان در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع نظامی (هوایی و دریایی ) بهره برد.

به گزارش مهر، این پژوهش توسط محمدعلی آبادی فراهانی و جواد مفتخریان اصفهانی به نتیجه رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا