پاشنه آشیل مراکز آموزشی ما نبود کار تیمی است

دکتر حمیدرضا فتحی تجارب خوبی در درمان سرطان پستان توسط روش های مختلف از جمله روش میکروسکوپی داشته است.به بهانه این تجارب باوی گفت وگو کردیم.

اگر به عقب برگردید بازهم رشته پزشکی و جراحی پلاستیک را انتخاب می کنید ؟

اگر به عقب بازگردم حتما این رشته را انتخاب می‌کنم و این مسیر را مجدد طی می‌کنم، زیرا رشته جراحی پلاستیک ویژگی های خاصی دارد و به کمک آن می‌توانید در زیبایی و بازسازی به مریض کمک کنید.

مشوق اصلی شما در انتخاب این راه چه کسی یا چه چیزی بود؟

مشوق اصلی و کمک بزرگ من در پیمودن این مسیر اول برادر بزرگترم و اساتید من در دانشگاه تهران و بعداز آن همت و تلاش خودم است.

نقاط ضعف و قوت علمی کشوردر این حوزه را درچه مسائلی می بینید؟

متاسفانه در کشورما  نقطه ضعف اصلی ، نبود کارتیمی است آن هم به این دلیل که همه ما دوست داریم کارها را خودمان به تنهایی انجام دهیم.درحالی که  درهمه کشورهای دنیا که پیشرفت کرده اند هرکسی کار خودش را به نحو احسن انجام می‌دهد و هرکس در جایی که مهارت و دانش دارد فعالیت می‌کند. اما  ما می خواهیم در هر کاری تک‌رو  باشیم و تصورمان این است که اگر کاری را  از «الف تا ی» خودمان انجام دهیم، خیلی درست عمل کرده‌ایم.

برای پیشرفت علم و تکنولوژی مان باید افراد متخصص را در شاخه ای متناسب به کار گیریم.آنقدر  علم گسترده است که کسی نمی‌تواند به تنهایی همه کارها را انجام دهد و نتیجه خوبی هم از آن بگیرد واینجامی توان گفت که کارتیمی بسیار مهم است.به عنوان مثال در درمان شکاف لب و کام، متاسفانه از جراح اطفال گرفته تا پزشکان عمومی همه این کار را انجام می‌دهند و در نتیجه فرد مبتلا در سن 18سالگی نه کام زیبایی دارد و نه لب و دندانهای مرتبی برایش درست شده است. در واقع می توان گفت  پاشنه آشیل مراکز آموزشی ما نبود کار تیمی است و در ایران همه می‌خواهند کار خود را انجام دهند به همین دلیل است که همه پروژه های این چنینی با شکست مواجه می شود.

سطح علمی دانشجویان ایران در مقایسه با جهان چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه در کشور ما دانشجویان علاقه‌مند بسیاری داریم که البته در سالهای پیش این علاقه‌مندی بیشتر بوده است .دانشجویان ما پتانسیل های خوبی دارند و خوب پیشرفت می‌کنند اما بعدا این هوش وانرژی هدر می رود. در حالی که در کشورهای دیگر ممکن است این علاقه مندی در ابتدا وجود نداشته باشد و بعدا به وجود آید بنابراین فارغ التحصیلان آنها با علاقه مندی بیشتری کار می‌کنند .دوم اینکه چون کار تیمی درآنجا وجود دارد هر کس هر گوشه ای از کار را می‌گیرد، در نتیجه درآن حوزه عمیق می شود و سوادش بالاتر می رود . در ایران حجم کاری برخی استادان ما یک دریا است به عمق یک برکه در حالی که در کشورهای دیگر شاید وسعت کارشان به اندازه یک برکه باشد و عمق آن به اندازه یک دریا .یعنی آنها در  یک شاخه کاری و حرفه ای تلاش می کنند و به فعالیتهای علمی میپردازند و مشکل گشا هم هستند .این متاسفانه ریشه در فرهنگ مادارد که میخواهیم همه کارها را خودمان به تنهایی انجام دهیم و فرهنگ کار تیمی نیز وجود ندارد.این مهم باید از مهد کودک ها شکل بگیرد .

چه محدودیت هایی در حوزه پزشکی برای اساتید وجود دارد؟

متاسفانه درکشور ما قوانین دانشگاهی دست و پاگیر شده است تاجایی که یک استاد دانشگاه در حیطه کاری ما نمی‌تواند و اجازه ندارد در ساعت غیر اداری کار خصوصی انجام دهد؛ یعنی اگر من امروز استاد دانشگاه هستم دیگر در ساعت غیراداری کاری در حوزه دانشم نمی توانم انجام دهم و باید به دنبال کار فروش زمین و غیره بروم ، به همین دلیل است که من به عنوان استاد دانشگاه در رشته تحصیلی و کاری ام عمیقا نمیتوانم فعالیت داشته باشم و تخصص و تجربه کسب کنم . این مسئله  به خصوص در رشته پزشکی ما را دچار مشکل کرده است .

درخصوص روش میکروسکوپی در درمان سرطان پستان که به کار گرفته اید ،توضیح دهید.

سرطان پستان، شایع ترین و خطرناک ترین سرطان در بین زنان به شمار می رود. این بیماری علاوه بر این که می تواند در بسیاری از موارد به علت تشخیص و درمان دیرهنگام کشنده باشد، در مواردی نیز که به موقع تشخیص و درمان شود، عوارضی را مانند برداشتن یک بخش یا تمام بافت پستان به همراه دارد.

روش میکروسکوپی یکی از تازه ترین روش های جراحی های ترمیمی است.این روش کمترین عارضه را برای بیمار دارد اما عملی بسیار سخت و زمان بر است و حدود 6 تا 8 ساعت به طول می انجامد.در این روش می توان بخشی از پوست و چربی شکم را که در جراحی های زیبایی شکم دور ریخته می شود، برای ترمیم بافت سینه استفاده کرد.

در روش های قدیمی بازسازی بافت سینه که برخی از آنها مربوط به حدود 30 تا 40سال پیش هستند، بخشی از عضله شکم برداشته و به جای بافت سینه پیوند زده می شود؛ در این روش ها عوارض در قسمت دهنده بافت یعنی شکم ایجاد می شود که ضعف عضلات شکم، فتق، ناتوانی در انجام حرکات ورزشی و یبوست از جمله آنها است.

البته در روشی به نام جراحی میکروسکوپی که از سال 1989 در جهان مورد استفاده قرار می گیرد و در ایران نیز به کار برده می شود، این عوارض برای شکم ایجاد نمی شود.

در مورد سابقه به کار گیری این روش در ایران باید گفت که شخصا از دو سال پیش از این روش استفاده می کنم. البته روش های میکروسکوپی دیگر از حدود 30 سال پیش برای بازسازی سر و گردن در ایران به کار برده می شود اما به کارگیری آن برای بازسازی سینه به تازگی آغاز شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا